رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۲ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 29 June

تیـــــــــتر روز

سیگورنی ویور جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره فیلم ونیز را می‌گیرد

سیگورنی ویور جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره فیلم ونیز را می‌گیرد. به نقل از ورایتی، سیگورنی ویور، بازیگری که سه نامزدی اسکار دارد، در هشتاد و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، شیر طلایی یک عمر دستاورد هنری را دریافت خواهد کرد. ویور گفت این جایزه را به تمام فیلمسازان و همکارانی که در طول سال‌ها با آنها کار کرده تقدیم می‌کند. آلبرتو باربرا، مدیر هنری ونیز با اشاره به این که بازیگران کمی هستند که بتوانند با سیگورنی ویور رقابت کنند بر این تاکید کرد که او کارش را با تئاتر شروع کرد و با فیلم «بیگانه» ریدلی اسکات، مخاطبان بزرگ سینما را به خود جلب کرد و به سرعت به چهره نمادین دهه ۱۹۸۰ بدل شد. وی افزود: در طول آن دهه، وی تصویر بی‌سابقه‌ای از یک قهرمان زن را در ژانر فیلم‌های اکشن خلق کرد و ...

پیشخوان

اجرای نمایش “گالیله” در تالار مولوی

به گزارش سینماخانه، نمایش “گالیله” ، برنده تندیس نمایش گروهی از نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران ؛ نوشته “برتولت برشت” و به کارگردانی “نازنین زهرا رفیعی” هر شب ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۵ در تالار مولوی به روی صحنه می رود. “گالیله” آخرین نمایشنامه برتولت برشت نمایشنامه ‌نویس آلمانی، در سال ۱۹۳۸ میلادی نوشته […]


نمایش “درخت سیب گناهکار نیست” به تهیه کنندگی کمپانی تئاتر باران به روی صحنه رفت

به گزارش سینماخانه، شب گذشته نمایش “درخت سیب گناهکار نیست” به نویسندگی “سعید آلبوعبادی” و به کارگردانی “روناک قاسمی” کار خود را در تماشاخانه باران آغاز کرد. “درخت سیب گناهکار نیست” درامی عاشقانه است که به گفته روناک قاسمی کارگردان نمایش، با توجه به نگاه نو و جدید آن به مقوله جنگ برای اجرا انتخاب شد. این […]


یرما نماد عشق

مصاحبه با “فرزین نوبرانی” و “بیتا عزیزاقلی” کارگردان و بازیگر نمایش “ماما یرما”

به بهانه اجرای نمایش «ماما یرما»؛ سینماخانه؛ به گفتگو با «فرزین نوبرانی» کارگردان و «بیتا عزیزاقلی» بازیگر نقش یرما پرداخت. فرزین نوبرانی درخصوص دلیل اصلی انتخاب و اقتباس از متن یرما به سینماخانه گفت: «من، به‌شخصه از حامیان برابری حقوق زنان هستم و معتقدم که جایگاه زن در دنیای امروز، جایگاهِ درستی نیست. دیدن مصایب […]


تحریم فیلم “ماحی” توسط حوزه هنری / متن نامه اعتراض کارگردان

حوزه هنری از اوایل دهه نود و بعد از انحلال خانه سینما و همکاری برخی سینماگران طیف مقابل سازمان سینمایی وقت با این نهاد، رویه ای خاص در پیش گرفته و آن هم توقیف برخی آثاریست که مجوز نمایش ارشاد را دارند. این جریان با توقیف «زندگی خصوصی» و «گشت ارشاد» شروع و تا همین امسال […]


ترانه رضا یزدانی در تیتراژ پایانی سریال پرستاران + صوت

تیتراژ پایانی سریال پرستاران را که از شب گذشته (۲۴ بهمن) آغاز شده با صدای رضا یزدانی بشنوید. سریال پرستاران از شب گذشته (۲۴ بهمن) پخش خود آغاز کرد. تهیه‌کننده این سریال که هر شب به جز پنج شنبه ها راس ساعت ۲۲:۱۵ به روی آنتن می‌رود، داود هاشمی به عهده دارد و نویسندگی و کارگردانی […]


سریال پربازیگر «عاشقانه» منتشر شد

اولین قسمت از مجموعه «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی مهدی گلستانه از امروز وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد. ادامه قسمت‌های این مجموعه نیز از این پس به صورت ۱۰ روز یک بار خواهد بود به طوری که قسمت دوم از کار چهارشنبه هفته آینده توزیع می‌شود. مهدی گلستانه درباره زمان دقیق فیلمبرداری […]


«لالا لند»، بهترین فیلم “جوایز بفتا” شد

برندگان هفتادمین دوره جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) با پیشتازی فیلم موزیکال «لالا لند» برگزار شد. به نقل از گاردین، فیلم «لالا لند» ساخته «دمین شزل» که تاکنون موفق به کسب جوایز سینمایی متعدد شده، در جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) نیز خوش درخشید و پنج جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی را از […]


اسدالله نیک‌نژاد گفت:

کسی پاسخگوی پرونده «لاله» نیست/ فیلم را گروگان گرفته‌اند

اسدالله نیک نژاد کارگردان پروژه متوقف‌شده «لاله» می‌گوید کسی پاسخگوی وضعیت این فیلم نیست و او حتی خواستار مشخص شدن مسایل مالی پروژه است که جوابی نمی‌گیرد. اسدالله نیک‌نژاد کارگردان فیلم سینمایی «لاله» که از پروژه‌هایی بود که در دولت دهم خبرساز و ساخت آن در دولت یازدهم متوقف شد درباره فعالیت های اخیر خود […]


نامزدی «یادم تو رو فراموش» در جشنواره آمریکایی

«یادم تو رو فراموش» به کارگردانی علی عطشانی نامزد دریافت بهترین فیلم از جشنواره «ویند» (wind international film festival) آمریکا شد. فیلم سینمایی «یادم تو رو فراموش» ساخته علی عطشانی در هشت رشته نامزد دریافت جایزه از فستیوال  wind international film festival شد. این فیلم در رشته های بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر […]


در صورت نهایی شدن توافقات شبکه سه

احسان علیخانی ویژه‌برنامه تحویل سال ۹۶ را اجرا می‌کند

احسان علیخانی امسال هم قرار است با «سه ستاره» به شبکه سه بیاید و بعد از آن ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه سه را نیز اجرا کند. ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما درباره برنامه های نوروز ۹۶ در این گروه بیان کرد: ما چند برنامه برای نوروز ۹۶۶ در نظر گرفته ایم که […]


گلایه و پیشنهاد برنده سیمرغ جشنوارفیلم فجر

ثریا قاسمی: همانقدر برای مسئولان جشنواره بی‌اهمیت بودم که آنها برای من

ثریا قاسمی هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون است که در مراسم اختتامیه برای دریافت جایزه‌اش در سالن حضور نداشت. این هنرپیشه پیشکسوت روز شنبه دو روز پس از برگزاری اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با یک سایت خبری گفته است که هیچ دعوت رسمی از او به مراسم اختتامیه […]


رضوی: «ماجرای نیمروز» مدیون «سیانور» است

تهیه‌کننده فیلم سینمایی«ماجرای نیمروز» گفت: ماجرای نیمروز تولید خود را مدیون سیانور است که اگر آن فیلم تولید نشده بود تولید این فیلم از محالات بود. سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی«ماجرای نیمروز» که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر توانست چندین سیمرغ بلورین اخذ کند؛ در تازه‌ترین پیام اینستاگرامی خود درباره این فیلم سینمایی نوشت: «سلام […]


ویترینی پر از “جنازه” برای سال جدید سینما

به جامعه ای که مردمش قبل از صرف صبحانه چشم و گوش خود را حبس صفحات تلگرام می کنند و آخرین تحولات فاجعه پلاسکو، آخرین کشته شدگان زمستانی جاده های منتهی به شمال ، آخرین وضعیت روادید امریکا ، آخرین وعده های مدیرعامل تیم محبوب برای فرار از محرومیت فیفا ، آخرین سایز آلاینده ها  و […]


فیلم سینمایی مهران مدیری، یکی از گزینه‌های اکران نوروزی

‎فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» به کارگردانی مهران مدیری هم اکنون توسط امیر ادیب پرور مراحل پایانی تدوین را پشت سر می گذارد و برای اکران در ایام نوروز آماده می‌شود.   فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر»، به کارگردانی مهران مدیری که به دلیل طولانى شدن مراحل فنى به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر […]


توضیحات یکی از داوران جشنواره:

محمدرضا هنرمند: «بدون تاریخ بدون امضا» برای عدم استفاده از موسیقی، نامزد سیمرغ بهترین موسیقی شد

محمدرضا هنرمند کارگردان فیلم هایی چون «مومیایی ۳» و «عزیزم من کوک نیستم» که به عنوان داور در جشنواره فجر هم حضور داشت درمورد تخطی از اساسنامه جشنواره فجر که اهدای جایزه هم‌سان به دو نفر را ممنوع کرده و همچنین نامزد شدن فیلمی بدون موسیقی متن در بخش بهترین موسیقی توضیح داد.   محمدرضا […]


«لانتوری» در استانبول

فیلم سینمایی «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در سی و هشتمین حضور جهانی خود در شانزدهمین فستیوال فیلم مستقل استانبول به نمایش درخواهد آمد. فستیوال فیلم مستقل استانبول مهم‌ترین فستیوال هنری ترکیه است که با تمرکز بر سینمای هنری و تجربی جهان از ۲۸ بهمن تا ۸ اسفند برگزار خواهد شد و «لانتوری» تنها فیلم ایرانی […]


دیدار باران کوثری با تماشاگران «هفت ماهگی» در سینما آزادی

باران کوثری همراه با تماشاگران فیلم «هفت ماهگی» به سینما آزادی می‌رود. فیلم «هفت ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی این روزها در سینماهای تهران در حال اکران است و قرار است دوشنبه ساعت ۲۰:۳۰ باران کوثری (بازیگر این فیلم) به همراه تهیه‌کننده و کارگردان دیداری با مردم در سینما آزادی داشته باشند. این فیلم که […]


«پرستاران» از امشب آغاز می‌شود/ تصویربرداری قسمت ۲۹ سریال

سریال «پرستاران» این روزها با حضور فاطمه گودرزی و مرتضی کاظمی در حال ضبط و تصویربرداری است. سریال «پرستاران» با کارگردانی مشترک علیرضا افخمی و شهرام شاه حسینی قرار بود از شنبه ۲۳ بهمن پخش شود اما با یک روز تعویق از امشب ۲۴ بهمن روی آنتن شبکه یک می رود. تاکنون چهار قسمت کامل […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها