رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۳ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 30 June

تیـــــــــتر روز

نامزدهای هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران معرفی شدند

هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران نامزدهای بخش‌های مختلف خود را معرفی کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن، در آستانه مراسم اعلام برندگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران به دبیری محمدرضا لطفی، نامزدهای چهار بخش این رویداد معرفی شدند. این جشن به همت انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران برگزار می‌شود. نامزدها بدین شرح هستند: نامزدهای بخش ترجمه امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا در عصر پسا سینما» منتشر شده در مجله دنیای تصویر بابک کریمی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا یا کاربردهای افسون‌زدایی» منتشر شده در مجله تیر سهند زرشکیان برای ترجمه «فیلمنامه منگ» منتشر شده در مجله فیلم نگار نامزدهای بخش گفت‌وگو سعید نوری برای گفت‌وگو با فخری خوروش با عنوان «همه را بخشیده ام، همه را دوست دارم» منتشر شده در مجله فیلم امروز امین مبینی برای گفت‌وگو با هادی مقدم دوست با عنوان ...

پیشخوان

«پولانسکی» خواهان بازگشت به آمریکا شد

«رومن پولانسسکی» در تلاش است با حصول اطمینان از زندانی نشدن، پس از ۴۰ سال به آمریکا بازگردد. به نقل از گاردین، «هارولد براون» وکیل «رومن پولانسکی» ادعا کرد که توانسته با شاکی پرونده این کارگردان ۸۳ ساله مصالحه کند و بنابراین در صورت تائید دادگاه عالی لس‌آنجلس «پولانسکی» در آمریکا به زندان نخواهد رفت […]


علیشمس جایگزین محسن چاوشی در «سنتوری»

پس از مناقشه لفظی محسن چاوشی و داریوش مهرجویی، گفته می‌شود ترکیب علیشمس (علی شمس) و مسعود جهانی که این روزها گل کرده‌اند، خواننده‌های سری دوم «سنتوری» خواهند بود.   فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره بیست‌وپنجم بود که سیمرغ بهترین بازیگر مرد را برای بهرام رادان و بهترین […]


در آستانه آغاز فیلمبرداری

مهتاب نصیرپور اولین بازیگر «آستیگمات» شد/ تعیین عوامل پشت دوربین

مهتاب نصیرپور به عنوان اولین بازیگر فیلم «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی به این پروژه پیوست.   پیش‌تولید فیلم سینمایی «آستیگمات» دومین ساخته مجیدرضا مصطفوی که از چندی پیش آغاز شده بود این روزها ادامه دارد و مهتاب نصیرپور بازیگر گزیده کار سینما و تئاتر به عنوان اولین بازیگر با عوامل این فیلم به توافق […]


اجرای نمایشنامه خوانی “راه در رو”، با هدف تجلیل از شهدای پلاسکو

به گزارش سینماخانه، نمایش نامه خوانی “راه در رو”  به نویسندگی و کارگردانی کامران محمدی در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۵ با محوریت فاجعه ی پلاسکو و حواشی آن در تماشاخانه گندم به روی صحنه رفت. کامران محمدی درخصوص اجرای نمایشنامه “راه دررو” به سینماخانه گفت:  تصمیم بر این داشتم تا بر روی داستان فیلم کوتاهم که […]


اکران «برادرم خسرو» بعد از نوروز/ رونمایی از تیزر فیلم + ویدیو

فیلم «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری به تهیه‌کنندگی سعید ملکان بعد از نوروز ۹۶ اکران عمومی می‌شود. طبق اعلام روابط عمومی فیلم، «برادرم خسرو» اولین ساخته بلند سینمایی احسان بیگلری است، که سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. این فیلم قرار […]


در سومین روز از “هشتمین جشنواره تئاتر سوره” ۳ مونولوگ، یک نمایشنامه خوانی و یک تئاتر صحنه ای اجرا شد.

به گزارش از سینماخانه، در روز سوم این جشنواره ابتدا مونولوگ “بازیافتگی” نوشته سپیده ضیایی و بر اساس اشعار “احمد شاملو” و به کارگردانی نگین ضیایی در ساعت ۱۲ در سالن استاد رادی به اجرا درآمد. در این نمایش شادی ضیایی به ایفای نقش پرداخت. سپس در ساعت ۱۵ در سالن استاد فتحعلی بیگی مونولوگ “جیغ” […]


در مراسم اسکار ۲۰۱۷

یاد «بانی و کلاید» در پنجاهمین سال ساخته شدنش زنده می شود

وارن بیتی و فی داناوی بازیگران فیلم «بانی و کلاید» در پنجاهمین سال ساخته شدن این فیلم در مراسم اسکار از آن یاد می‌کنند. به نقل از هالیوود ریپورتر، وارن بیتی و فی داناوی که با هم در فیلم کلاسیک «بانی و کلاید» محصول ۱۹۶۷۷ بازی کرده‌ بودند موافقت کردند تا به مناسبت پنجاهمین سال […]


نمایش فیلم سینمایی «رفتن» در آمریکا

نمایش فیلم سینمایی «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی، محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان در شهرها و ایالت‌های آمریکا آغاز شد. این فیلم با همکاری موسسه توزیع، تهیه و پخش «شید فیلم» روی پرده سینماهای آمریکا می‌رود. این موسسه، فیلم سینمایی «رفتن» را برای اکران در شهرهایی مانند دالاس، ویرجینیا، سن فرانسیسکو، جورجیا و مینه‌سوتا […]


مذاکره با مل گیبسون برای کارگردانی «جوخه خودکشی ۲»

کمپانی برادران وارنر در حال مذاکره با مل گیبسون است تا جایگزین دیوید آیر برای کارگردانی قسمت دوم «جوخه خودکشی» شود.  به نقل از اسکرین دیلی، مل گیبسون برای کارگردانی قسمت دوم فیلم «جوخه خودکشی» انتخاب شده و مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی بین وی و کمپانی سازنده فیلم در جریان است. در عین حال […]


«مادری» ۶ دقیقه کوتاه می‌شود

رقیه توکلی کارگردان فیلم «مادری» که در جشنواره فجر حضور داشت با بیان اینکه این فیلم ۶ دقیقه برای اکران عمومی کم می شود از دلایل این تصمیم گفت. رقیه توکلی کارگردان سینما درباره زمان اکران فیلم «مادری» به تهیه کنندگی سیاوش حقیقی که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت، گفت: […]


ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی نوید محمدزاده

«نوید محمدزاده این روزها سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. قطعاً او خوب می‌داند که با حرف‌هایی که روی سن اختتامیه زده، خیلی‌ها را ناراحت کرده است؛ خیلی از هم‌صنفانش را که مثل میلاد کی‌مرام و هادی حجازی‌فر، واکنش مستقیمی نشان نمی‌دهند و دلخوری از او را برای خودشان نگه داشته‌اند. خیلی از […]


بدترین های سینمای ایران در یک نظرسنجی انتخاب شدند

طبق سنت سال های گذشته مجله همشهری جوان طی یک نظر سنجی بدترین ها و بهترین های جشنواره فیلم فجر را معرفی کرد. در این نظرسنجی که بیش از ۴۰ منتقد و نویسنده سینمایی حضور داشتند حمید فرخ نژاد به خاطر بازی در فیلم «گشت ۲» با اکثریت قاطع آرا برنده تمشک طلایی بدترین بازیگر […]


تازه‌ترین توضیحات سعید سهیلی درباره ممیزی وارده به «گشت۲»

سعید سهیلی درباره شنیده های مرتبط با ممیزی صورت گرفته در نسخه جشنواره برای اکران عمومی اظهار داشت: فیلم ممیزی چندانی ندارد و معمولا خود کارگردانها هستند که بعد از جشنواره دستی بر سر و روی فیلم میکشند و تغییراتی جزئی اعمال میکنند. درباره «گشت۲» هم خودم هستم که سعی کردم بازبینی در فیلم داشته […]


فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم نهال

به نقل از روابط عمومی جشنواره، این رویداد را دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران، با همکاری معاونت فرهنگی این دانشگاه و در دو بخش فیلم کوتاه شامل موضوعات مستند، داستانی، تجربی، انیمیشن، فیلم‌های سال اولی‌، و بخش عکس و پوستر فیلم برگزار می‌کنند. این دومین سالی است که این جشنواره به صورت […]


حمید فرخ نژاد:

اعتراض مردم خوزستان سیاسی نیست/ مساله هوایی است که مردم تنفس می کنند

همراه با انتقادهای گسترده به دلیل شرایط نامساعد این روزهای خوزستان، حمید فرخ نژاد هم پست جدیدی در صفحه اینستاگرامش گذاشت. فرخ نژاد نوشت: اتفاقی که این روزها در خوزستان رخ می‌دهد مایه شرمندگی و شرمساری است. شرمندگی و شرمساری برای تمام مدیرانی که مسئولیت این اتفاق را به عهده دارند، اما سال‌های سال است […]


«ساتیار» کلید خورد

فیلم «ساتیار» به کارگردانی کاوه معین فر کلید خورد. فیلمبرداری فیلم «ساتیار» (۶ ماه زندگی) به نویسندگی و کارگردانی کاوه معین فر و تهیه کنندگی جعفر محمدی در تهران آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «ساتیار مدرس موسیقی است و پدرش به سرطان مبتلا شده و در میانه مرگ و موسیقی، این […]


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

قهرمانان سریال ها و فیلم ها نباید سیگار به دست باشند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه کاراکترهای هنری سیگار به دست در آثار نمایشی به‌یقین موجب اشاعه این امر در جامعه می‌شوند، گفت: صداوسیما و وزارت فرهنگ باید چارچوب مشخصی را در این خصوص تعریف کنند. محمداسماعیل سعیدی با انتقاد از کشیدن سیگار در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف توسط هنرمندانی که طرفداران بسیاری […]


برگزاری اکران خصوصی “ماحی” در خانه همایش/قدردانی آنا نعمتی از تحریم حوزه هنری

اکران خصوصی فیلم سینمایی «ماحی» با حضور سینماگران و هنرمندان برگزار شد. مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «ماحی» ساخته داود خیام با حضور برخی از سینماگران و اهالی رسانه در خانه همایش برگزار شد. پس از نمایش فیلم، بازیگران و برخی عوامل روی صحنه آمدند. داود خیام کارگردان ماحی گفت: خوب یا بد کاری بود […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها