رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳
  • الأحد ۰ محرم ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 7 July

تیـــــــــتر روز

شانزدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه برگزار می شود

به‌تماشای چالش‌ ماهی و کودکی در کوره‌های آجرپزی می‌نشینیم فیلم‌های کوتاه «اَیار»، «دوئل»، «مدیر مدرسه»، «گربه ماهی» در شانزدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روی پرده سینما بهمن می‌روند و با حضور آرش خوشخو،نویسنده و منتقد سینما نقد و بررسی می‌شوند. به‌‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌‌‌‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شانزدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یک‌شنبه 17 تیرماه 1403 با نمایش 4 فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد. در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های‌ کوتاه «ایار» به کارگردانی مهدی امینی ، «دوئل» به کارگردانی اعظم مرادی ، «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی، «گربه ماهی» به کارگردانی امیرحسین مهماندوست روی پرده خواهند رفت. آرش خوشخو، نویسنده و منتقد سینما کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود ...

پیشخوان

عروسک‌های اپرا موزه‌دار شدند/ انجام طراحی‌های موزه تئاتر ایران

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به افتتاح موزه عروسک ها و اشیای اپراهای عروسکی این گروه، اعلام کرد که طراحی موزه تئاتر ایران را هم در دست انجام دارد. بهروز غریب پور درباره موزه عروسک های اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» و ایده شکل گیری این موزه گفت: از ابتدا گروه تئاتر «آران» را به […]


فرانسه میزبان جشنواره جهانی سریال‌های تلویزیونی

شهر لیل فرانسه به عنوان میزبان جشنواره‌ جهانی سریال‌های تلویزیونی انتخاب شد. به نقل از اسکرین، دولت فرانسه در نهایت شهر لیل را به عنوان میزبان جشنواره ویژه سریال‌های تلویزیونی انتخاب کرد و اعلام کرده که قصد دارد این جشنواره را هم‌تراز با جشنواره فیلم کن برگزار کند. لیل که در شمال فرانسه واقع شده […]


«دم سرد» به فستیوال فیلم‌های مستقل کالیفرنیا می‌رود

فیلم سینمایی «دم سرد» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رزیجی در تازه ترین حضور جهانی خود مهمان فستیوال «cinema at the edge» ایالت کالیفرنیای آمریکا می‌شود. فیلم های مستقل یا ایندپندنت جریانی از جهان سینما هستند که برخلاف رویه جاری و همیشگی سینما و معمولا  با بودجه های پایین تری نسبت به سینمای بدنه ساخته […]


فیلم ایرانی در بخش اصلی جشنواره «پالم بیچ» آمریکا

فیلم سینمایی «زمانی دیگر» به کارگردانی ناهید حسن‌زاده در بخش اصلی جشنواره «پالم بیچ» آمریکا به نمایش در می‌آید. بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم بیچ» که از تاریخ بیست و هشتم مارس الی سوم اوریل (۸ تا ۱۴ فروردین) در آمریکا برگزار می‌شود از فیلم «زمانی دیگر» ساخته ناهید حسن‌زاده برای حضور در بخش اصلی […]


اکبر عبدی در «دورهمی» : سالی دو بار مرا می کشند

اکبر عبدی بازیگر سینما با اشاره به شایعات زیاد درباره سلامتی اش بیان کرد که در فضای مجازی سالی دو بار او را می کشند و اخبار فوتش را می دهند. اکبر عبدی بازیگر سینمای ایران شب گذشته چهارم فروردین ماه در برنامه «دورهمی» در مقابل مهران مدیری حضور یافت و به پرسش های وی […]


ساختار و محتوای تکراری برنامه های سال تحویل و فرصتی که از دست رفت

زمان سال تحویل فرصتی طلایی برای جذب مخاطب صداوسیماست؛ به شرطی که بتوان با در انداختن طرحی نو چشمان بینندگان را به سوی قاب های وطنی چرخاند. تدارک ویژه برنامه لحظه سال تحویل از سال ها قبل در تلویزیون شکل گرفت و پخش شد؛ شاید مهم ترین فردی که در این لحظات مهمان خانه های […]


فیلم های پرفروش سال ۹۵ سینمای ایران معرفی شدند

جدول فروش سالانه سینمای ایران با اعلام صدرنشینی فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی منتشر شد. این فیلم اولین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که توانست مرز ۱۵ میلیارد تومان در فروش را رد کرده و به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما مبدل شود. فهرست کامل فیلم های پرفروش سال ۹۵ سینمای ایران به شرح زیر است: […]


نگاهی به فیلم «آباجان»

آیا کسی برای خاطره‌ها پول می‌دهد؟

«آباجان» فرایند سقوط یک کارگردان است، کارگردانی که خیال می‌کند به یک رویه مؤلف‌وار رسیده است، بدون آنکه به یک اندیشه سینمایی، حتی برآمده از خود او، تکیه زده باشد. برش از یک زندگی و بازنمایی آن سینما نیست، سینما بیش از اینهاست. نشست خبری فیلم «آباجان» در ایام جشنواره فجر همانند بسیاری از دیگر […]


الهام پاوه نژاد، «کافه پولشِری» را به تئاترشهر می آورد

به گزارش سینماخانه؛ الهام پاوه نژاد هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون این بار در فروردین ماه ۹۶ نمایشنامه «کافه پولشری» را در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد برد. نمایشنامه «کافه پولشری» نوشته آلن وتز، نویسنده فرانسوی که پیش از این توسط اصغر نوری و نشر نیلا به فارسی برگردان و به چاپ رسیده است؛ داستان زنی […]


داریوش مهرجویی: من همان کسی هستم که با «هامون» «خسرو شکیبایی» را تا این حد مشهور کرد

داریوش مهرجویی در مصاحبه‌اش با روزنامه شرق توضیحاتی درباره واکنشش نسبت به فوت عباس کیارستمی و فیلم سنتوری ۲ داده است. روزنامه شرق در ویژه نامه خود گفت‌وگویی ویژه با داریوش مهرجویی انجام داده است. در بخشی از این گفت و گو داریوش مهرجویی توضیحاتی درباره واکنشش نسبت به فوت عباس کیارستمی و فیلم سنتوری ۲ داده […]


از بروکلین تا آفریقای جنوبی،‌ ۸ فیلمساز برای تماشا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اکران‌های بهاری سینمای جهان از هشت فیلم و فیلمساز فیلم اولی جهان، به بررسی این هشت کارگردان جوان پرداخته است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم ای اُ اسکات و مونلا دارجیز، با اشاره به اکران‌های بهاری سینمای جهان از هشت فیلم و فیلمساز فیلم اولی […]


آغاز تولید «پایتخت ۵» در قبرس

در حالی که سریال نوروزی «علی البدل» در حال پخش از طریق آنتن شبکه یک سیماست، سیروس مقدم «پایتخت ۵» را در یونان کلید زده است.   مراحل پیش تولید سریال پایتخت ۵ در کشور قبرس آغاز شده است. پیش از این سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما درباره سری جدید «پایتخت» گفته […]


مسعود ردایی: تلویزیون حمایتی از «سه بیگانه» نمی کند

مسعود ردایی از حمایت نکردن تلویزین برای پخش تبلیغات فیلم سینمایی «سه بیگانه» گله کرد. مسعود ردایی تهیه کننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» درباره وضعیت اکران این اثر گفت: از ۱۸ اسفندماه اکران این فیلم آغاز و تاکنون استقبال خوبی از آن شده است. حدود ۲۲ هفته این فیلم تنها در تهران اکران می شد […]


ساخت «ترمیناتور» منتفی شد

سفر آرنولد شوارتزنگر در زمان متوقف شد و کمپانی سازنده فیلم «ترمیناتور» که پیشتر اعلام کرده بود ادامه این فیلم را می‌سازد، از این کار صرف نظر کرده است. به نقل از گاردین، در حالی که پیشتر اعلام شده بود ادامه‌ای بر داستان علمی-تخیلی «ترمیناتور» ‌در دستور ساخت قرار گرفته اکنون منابع می‌گویند پارامونت از ادامه […]


حاشیه‌های ویژه برنامه تحویل سال/چراغ سبز پیکان جوانان ۴۸ در محله گل و بلبل

برنامه‌های تحویل سال تلویزیون با حاشیه‌هایی همراه بود.مجریان ویژه‌ برنامه تحویل سال شبکه یک در ساعات نزدیک به تحویل سال تغییر کردند.کم پیش می‌آید گفته شود سالی برود و برنگردد، اغلب میهمانان برنامه‌ی‌های تحویل سال از اتفاقات ناگوار سال ۹۵ یاد کردند. پیش از این قرار بود محمد سلوکی و امیر حسین مدرس، برنامه تحویل […]


تئاتر در فقدان چهره های بزرگ خود به استقبال سال نو می رود

تئاتر ایران در سال ۹۵ شاهد وداع چهره های مختلفی بود که هر کدام از این چهره های تئاتری جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده بودند. تئاتر ایران در حالی به استقبال سال ۹۶ می رود که از ابتدا تا پایان سال ۹۵ شاهد وداع تعدادی از چهره های شناخته شده و تأثیرگذار بود؛ […]


“قاتل اهلی”در نوبت دوم اکران نوروزی روی پرده می رود

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم سینمایی ” قاتل اهلی” در اینستاگرام خبر از نمایش عمومی این اثر سینمایی در نوبت دوم اکران نوروزی داد. مشکلات پیش آمده بر سر اکران “قاتل اهلی” حل شده و گویا با توافقات شکل گرفته میان تهیه کننده و کارگردان این فیلم در اکران دوم نوروزی روی پرده خواهد […]


«دیو و دلبر»؛ رکوردشکن جدید دیزنی

«دیو و دلبر» که بازسازی انیمیشن قدیمی «دیزنی» است، رکورد دیگر آثار لایواکشن این کمپانی را پشت سر گذاشت. «سی.ان.بی.سی» نوشت: کمپانی «والت دیزنی» طی آخر هفته گذشته فیلم رئال‌انیمیشن «دیو و دلبر» را روانه سینماها کرده که فروش آن تاکنون رکورد دیگر محصولات این کمپانی را پشت سر گذاشته است. این فیلم بیشترین تعداد […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها