رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 3 July

تیـــــــــتر روز

برگزیدگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران و چند تقدیر ویژه

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، مراسم اختتامیه هفتمین جشن نوشتار سینمایی ایران عصر سه‌شنبه ۱۲ تیرماه 1403 در ساختمان اصلی خانه سینما برگزار شد. رامتین شهبازی، مازیار فکری ارشاد، رضا صائمی، امیررضا نوری پرتو و محمد هاشمی داوری آثار هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران را برعهده داشتند. اسامی برگزیدگان این دوره جشن نوشتار سینمایی به شرح زیر است: * جایزه ویژه هیات داوران در ادامه در بخش اهدای جوایز، جایزه ویژه هیات داوران هفتمین دوره جشن نوشتار سینمایی به آریا قریشی رسید. * جایزه ویژه دبیر جشن حبیب اسماعیلی، محمدمهدی عسگرپور و محمدرضا لطفی، جایزه ویژه دبیر هفتمین جشن نوشتار سینمایی را به جواد طوسی و خسرو دهقان اهدا کردند. * جایزه بخش ترجمه طهماسب صلح‌جو، جابر قاسمعلی و علی قائم‌مقامی جایزه این بخش را به امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا ...

پیشخوان

نمایشنامه «چخفته» راهی بازار کتاب شد

نمایشنامه «چخفته» به قلم فرزانه محمدحسین توسط نشر ویرسو منتشر شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، نمایشنامه «چخفته» نوشته فرزانه محمدحسین به تازگی توسط نشر ویرسو در ۱۱۸ صفحه چاپ و روانه بازار کتاب شد. این نمایشنامه‌ با رویکردی روانکاوانه برداشتی آزاد از آثار نویسنده‌ شهیر روس، آنتوان چخوف و خلق […]


امنیت انتخابات روی میز تهران ۲۰

برنامه امشب تهران ۲۰ در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موضوع امنیت انتخابات در تهران را تحلیل و بررسی می نماید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، “تهران ۲۰” امشب میزبان محسن نایبی معاون امنیتی استانداری تهران خواهد بود تا با بررسی ابعاد مختلف انتخابات و آمادگی استانداری […]


اولین جایزه بین‌المللی «تامینا» از جشنواره فیلم فالواترای ایتالیا

مهدی ارحمی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم فالواترای ایتالیا را برای این اثر که دومین ساخته اوست، از آن خود کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی فیلم «تامینا» ؛ این اثر داستانی موفق شد در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فالواترا که در […]


مقدسیان: اجازه دهید فیلم‌سازان شبیه هم نباشند!

چهاردهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های «ترموستات»، «آرامگاه»، «دریچه» و «نارَس» در سینما بهمن تهران برگزار شد. به گزارش روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، چهاردهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌ کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های «ترموستات» به کارگردانی روزبه اخوان، «آرامگاه» به کارگردانی علی دارایی، «دریچه» […]


برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه

یکصد و هفدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی امروز (۳ تیر ماه) در محل سینماشهر برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در این جلسه با اشاره به فضای تبلیغاتی و انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: طی روزهای […]


نمایش و نقد «کاپیتان» در فرهنگسرای ارسباران

فیلم سینمایی «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای یکشنبه سوم تیرماه در فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن نقد و بررسی می‌شود. به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، فیلم سینمایی «کاپیتان» ساخته‌ی محمد حمزه‌ای یکشنبه ۳ تیرماه ساعت ۱۸ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران اکران و پس از آن با حضور محمد حمزه‌ای […]


«تگزاس ۳» صدرنشین فروش سینمای ایران در خرداد ۱۴۰۳

فروش سینمای ایران در خرداد ۱۴۰۳ به بیش از ۱۷۰ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان رسید که «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۹۶ میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان در صدر این جدول قرار دارد. به نقل از روابط عمومی موسسه سینماشهر، جمعه یازدهم خرداد با فروش بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون تومان، […]


فصل دوم «جنگل آسفالت» ۱۰ تیر کلید می‌ خورد

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی؛ تهیه کننده سریال «جنگل آسفالت» درباره پایان این مجموعه با ۱۲ قسمت توضیحاتی ارایه داد و بیان کرد که فیلمبرداری فصل جدید این مجموعه از ۱۰ تیر ماه آغاز می‌شود. اسماعیل عفیفه درباره فیلمنامه اولیه سریال عنوان کرد: ما در ۲۵ قسمت فیلمنامه را نوشتیم که […]


نمایش «تاری» در جشنواره «چشم زن» کانادا

فیلم کوتاه «تاری» با کارگردانی صحرا اسداللهی به جشنواره «چشم زن» کانادا راه پیدا کرد. فیلم کوتاه «تاری» به کارگردانی صحرا اسداللهی و تهیه‌کنندگی حسن بیوک‌خان در اولین اکران جهانی خود به جشنواره Female Eye Film Festival راه پیدا کرد. «چشم زن»، جشنواره‌ای رقابتی برای فیلمسازان زن است که از سال ۲۰۰۱ در وودبریج تورنتو […]


حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد

حسن پورشیرازی برای بازی در فیلم سینمایی «پیر پسر» جایزه‌ بهترین بازیگر را از جشنواره ترانسیلوانیا دریافت کرد. شب گذشته شنبه ۲ تیر ماه در اختتامیه‌ فستیوال فیلم ترانسیلوانیا در کشور رومانی، حسن پورشیرازی برای بازی در فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته‌ اکتای براهنی، عنوان بهترین بازیگر را از آن خود کرد. همچنین فیلم سینمایی […]


معرفی اعضای حقیقی هیات امنای بنیاد ملی پویانمایی

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنج عضو حقیقی هیات امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران به آن پیوستند. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزانه فخریان، مسؤول راه‌اندازی بنیاد ملی پویانمایی ایران گفت: طبق اعلام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر، مهدی مسعودشاهی، سیدعلیرضا گلپایگانی، امیررضا […]


پوستر «حبس مجرد» رونمایی شد

در آستانه اکران فیلم سینمایی «حبس مجرد» به کارگردانی محمدحسام حدادیان در گروه سینمایی «هنروتجربه» از پوستر این فیلم رونمایی شد. به نقل از روابط عمومی فیلم، «حبس مجرد» اولین فیلم بلند محمدحسام حدادیان است که با موضوعی اجتماعی به مساله و معظلی در یک خانواده پرداخته است. فیلم سینمایی «حبس مجرد» پیش از این […]


«فورد در برابر فراری» در شبکه نمایش

فیلم سینمایی «فورد در برابر فراری» به کارگردانی جیمز منگولد امشب یکشنبه از شبکه نمایش پخش می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «فورد در برابر فراری» محصول ۲۰۱۹ کشور آمریکا یکشنبه ۳ تیر ماه روی آنتن می رود.داستان «فورد در برابر فراری» بر اساس اتفاقات واقعی ای بوده که در […]


«ایران آینده ۴» از قاب شبکه امید

همزمان با فرا رسیدن خجسته سالروز عید سعید غدیر خم، با هدف تبیین و نهادینه سازی فرهنگ والای غدیر در بین نوجوانان برنامه «ایران آینده ۴» با رویکرد جشن ۱۰ کیلومتری غدیر با فضایی شاد از شبکه امید پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این برنامه که ویژه […]


پخش فیلم «سرقت» از شبکه تهران

فیلم سینمایی «سرقت» با گویندگی ۳۰ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این سینمایی در گونه مهیج محصول هند در سال ۲۰۲۳ قرار است از شبکه تهران پخش شود.مدیر دوبله این سینمایی ناهید […]


حامد رحیمی‌نصر با نمایش «وی اِی آر» به صحنه می‌آید

حامد رحیمی‌نصر، نویسنده، بازیگر و کارگردان در جدیدترین تجربه خود نمایش «وی اِی آر» را در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌برد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر روابط‌عمومی نمایش، حامد رحیمی‌نصر، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر به‌زودی نمایش «وی اِی آر» را در عمارت نوفل‌‌لوشاتو روی صحنه خواهد برد. «وی اِی آر» به […]


نمایش «زندگی و زندگی» در جشنواره بایکال روسیه

فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» ساخته علی قوی‌تن در جشنواره بایکال روسیه پذیرفته شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمایی «زندگی و زندگی» به کارگردانی علی قوی‌تن در بخش رقابتی بیست و سومین دوره فستیوال فیلم «انسان و طبیعت» بایکال روسیه (BAIKAL INTERNATIONAL FILM FESTIVAL PEOPLE AND ENVIRONMENT) به […]



logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها