رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 6 July

تیـــــــــتر روز

شانزدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه برگزار می شود

به‌تماشای چالش‌ ماهی و کودکی در کوره‌های آجرپزی می‌نشینیم فیلم‌های کوتاه «اَیار»، «دوئل»، «مدیر مدرسه»، «گربه ماهی» در شانزدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روی پرده سینما بهمن می‌روند و با حضور آرش خوشخو،نویسنده و منتقد سینما نقد و بررسی می‌شوند. به‌‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌‌‌‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شانزدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یک‌شنبه 17 تیرماه 1403 با نمایش 4 فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد. در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های‌ کوتاه «ایار» به کارگردانی مهدی امینی ، «دوئل» به کارگردانی اعظم مرادی ، «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی، «گربه ماهی» به کارگردانی امیرحسین مهماندوست روی پرده خواهند رفت. آرش خوشخو، نویسنده و منتقد سینما کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود ...

پیشخوان


آغاز اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در لبنان

محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت نور تابان که از ابتدای اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» وظیفه نمایش این فیلم را در سطح داخلی و خارجی برعهده گرفته بود،  گفت: ابتدا باید بگویم خبرها به‌صورت دقیق و جزئی‌تر در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد، اما قراردادی با یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های کشور ترکیه بسته شده است. به‌محض […]


عبدالرضا اکبری :

شرایط امروز سینما قانع‌کننده نیست

عبدالرضا اکبری که مدت هاست دغدغه کارگردانی دارد درصدد است به طور جدی این تجربه را پیگیری کند. عبدالرضا اکبری که به نظر می رسد این روزها جدی‌تر به کارگردانی فکر می کند در این باره گفت: مدت هاست در فکر کارگردانی هستم اما این روزها بیشتر این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم شرایطی […]


حسین یاری :

مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» تمدید شد

متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» می توانند تا ١۵ فروردین ١٣٩۵ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. بنابر اعلام حسین یاری سخنگوی جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ»، متقاضیان حضور در این رویداد هنری که پیش از این تا ٢۵ اسفند ١٣٩۴ مهلت داشتند که آثار خود را […]


فیلم «اتاق» جایزه‌های کانادا را درو کرد

فیلم «اتاق» مهمترین جوایز اسکرین کانادا را به خود اختصاص داد. ه نقل از اسکرین دیلی، درام کانادایی-ایرلندی «اتاق» یکشنبه شب موفق به کسب ۹ جایزه از جوایز اسکرین شد. «اتاق» توانست جایزه بهترین فلم را از آن خودش کند. ضمن این که لنی آبراهامسون کارگردان این فیلم نیز جایزه بهترین کارگردانی را به خانه […]


مدیرکل امور سینماهای سازمان سینمایی:

قیمت بلیت سینما در سال ۹۵/ اکثر سینماها افزایش قیمت ندارند

محمدرضا فرجی اعلام کرد فقط سینماهای مدرن در تهران در سال ۹۵ افزایش قیمت بلیت دارند و سینماهای ممتاز و درجه یک افزایش قیمت بلیت ندارند.محمدرضا فرجی  با اشاره به مصوبه قیمت بلیت سینماها در سال ۹۵ اینگونه گفت: با توجه به نشست های تخصصی که با حضور مسئولان و دست اندرکاران سینما داشتیم به […]


اکران نوروزی از امروز آغاز شد/ ۵ فیلم جدید به سینماها آمدند

نوروز ۹۵ می توانید به تماشای ۵ فیلم سینمایی «بادیگارد»، «کفش هایم کو؟»، «ابد و یک روز»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «خشم و هیاهو» بنشینید.به گزارش خبرنگار مهر، در اکران نوروزی سال ۹۵ که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۴ آغاز می شود ۵ فیلم سینمایی روی پرده می رود که از جمله این فیلم […]


پوستر «ابد و یک روز» رونمایی شد/ آماده اکران نوروزی

پوستر فیلم سینمایی «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی به تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی شد. فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه داوران و مخاطبان قرار گرفت، از ۲۶ اسفندماه در گروه سینمایی آزادی اکران عمومی می شود. در آستانه نمایش این فیلم […]


در اولین شب از سری نوروزی

کمدین‌ها به «خندوانه» آمدند

اولین قسمت از فصل سوم «خندوانه» به تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی شب گذشته ۲۵ اسفندماه با حضور هنرمندان و کمدین ها روی آنتن شبکه نسیم رفت. رامبد جوان اولین قسمت از این برنامه را با نام «لب آهنگ» و با داب اسمشی از یک قطعه سنتی آغاز کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. وی قطعه کامل […]


بازیگر سوپرمن فقط برای هنر کار نمی‌کند/ پول هم خوب است

هنری کویل بازیگر سوپرمن می‌گوید فقط برای هنر بازی نمی‌کند و پول درآوردن در این شغل هم خیلی خوب و مهم است. به نقل از آسوشیتدپرس، هنری کویل تایید کرده که هنر برای هنر شعارش نیست و در یک تایید تابوشکنانه گفته پول درآوردن برایش خیلی اهمیت دارد. این بازیگر ۳۲ ساله بریتانیایی که در […]


«خانه دلقک کجاست؟» در همای سعادت

کارگردان «خانه دلقک کجاست؟» با اشاره به اینکه این نمایش ادای دین به هنرمندان فقید از یاد رفته است، عنوان کرد این اثر به شیوه فیگوراتیو و فرمالیستی به صحنه می رود. نوید فرح مرزی کارگردان نمایش «خانه دلقک کجاست؟» که در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود درباره فعالیت مجدد در حوزه تئاتر […]


«ابد و یک روز» بدترین فیلم امسال بود، نه برترین!

مسعود فراستی شامگاه شنبه در نشست تخصصی فرم در سینما در محل مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمی نژاد مشهد با اشاره به آثار جشنواره فیلم فجر امسال اظهار کرد: متاسفانه جشنواره امسال اثری که در سطح ملی حائز دریافت جایزه باشد را نداشت. وی فیلم «ابد و یک روز» را بدترین و خطرناک ترین فیلم […]


یادداشت مریلا زارعی برای ساره بیات

مریلا زارعی بازیگر سینمای ایران با نگارش یاد‌داشتی موفقیت ساره بیات در جایزه حلقه منتقدان لندن را به او تبریک گفت. « با سلام قصد دارم بدون مقدمه بروم سر اصل مطلب… بعد از موفقیت بی نظیر و انرژی بخش فیلم “جدایی نادر از سیمین” در اعلام نظری که فی البداهه هم بود اشاره کردم؛ […]


فيلم سفارشي مي‌سازند ژست اپوزيسيون مي‌گيرند

گفتگویی صریح با مسعود فراستی

مسعود فراستی از مطرح‌ترین منتقدهای سینمای ایران است. او به واسطه حضور در برنامه هفت یکی از معدود منتقدهایی است که مردم هم او را به خوبی می‌شناسند. چند روز پس از اتمام جشنواره به کافه او در مهرشهر کرج رفتیم. کافه‌ای که به محل جمع شدن شاگردان و علاقه‌مندان او تبدیل شده است. حرف‌های […]


حاشیه های اعتراض یک خواننده به وزارت ارشاد

“چوب لای چرخ” حامد زمانی؟!

خبر مجوز نداشتن حامد زمانی این روزها واکنش های را به همراه داشته است. خواننده‌ای که با انتشار قطعه هایی با درون مایه حماسی و ارزشی به شهرت رسید در پستی تقاضای وزارت ارشاد برای کسب مجوز را تهدید به جای حمایت نامید و از آن انتقاد کرد. حال سوالی که پیش می‌آید آن است […]


وعده احسان کرمی برای قدبلندی

دور جدید «خندوانه» با مسابقه لب آهنگ آغاز شده است و احسان کرمی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در تبلیغ خود بیان کرد که اگر به او رای دهند وضعیت آب و برق را بهبود بخشیده و قدها را بلند می کند. دومین قسمت از فصل جدید «خندوانه» شب گذشته ۲۶ اسفندماه با مسابقه […]




logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها