رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 3 July

تیـــــــــتر روز

برگزیدگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران و چند تقدیر ویژه

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، مراسم اختتامیه هفتمین جشن نوشتار سینمایی ایران عصر سه‌شنبه ۱۲ تیرماه 1403 در ساختمان اصلی خانه سینما برگزار شد. رامتین شهبازی، مازیار فکری ارشاد، رضا صائمی، امیررضا نوری پرتو و محمد هاشمی داوری آثار هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران را برعهده داشتند. اسامی برگزیدگان این دوره جشن نوشتار سینمایی به شرح زیر است: * جایزه ویژه هیات داوران در ادامه در بخش اهدای جوایز، جایزه ویژه هیات داوران هفتمین دوره جشن نوشتار سینمایی به آریا قریشی رسید. * جایزه ویژه دبیر جشن حبیب اسماعیلی، محمدمهدی عسگرپور و محمدرضا لطفی، جایزه ویژه دبیر هفتمین جشن نوشتار سینمایی را به جواد طوسی و خسرو دهقان اهدا کردند. * جایزه بخش ترجمه طهماسب صلح‌جو، جابر قاسمعلی و علی قائم‌مقامی جایزه این بخش را به امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا ...

پیشخوان

رونمایی از اولین تیزر رسمی «شَنِل»/ ویدئو

«شَنِل» دومین فیلم حسین کندری پس از «اینجا کسی نمی‌میرد» است و تیزر آن توسط محمد افشاری ساخته شده است. فیلمنامه‌ی «شَنِل» نوشته حمیدرضا بابابیگی، تراژدی تنهایی انسان‌هاست که در بستر شهری کوچک به مثابه دهکده جهانی روایت می‌گردد؛ در خلاصه داستان فیلم آمده: خیلی طول میکشه باور کنی که دیگه منو نمی‌بینی. شنیدی چی […]


در حاشیه اجرای نمایش “یک اتفاق ساده” در جشنواره تئاتر فجر

یک اتفاق ساده درحال وقوع است آدم ها حرف هم را نمی فهمند، دنیا حرف آدم ها را و زبان گویای این همه بیگانگی نیست…   این نمایش روایتی است از تقابل دو فرهنگ متفاوت و مواجهه مدیر مدرسه ای در آمریکا و پدر دانش آموز ایرانی که از آنجایی که دو طرف زبان هم […]


نگاهی به عملکرد رسانه‌ی ملی در حادثه‌ی پلاسکو

این یادداشت نگاهی دارد به عملکرد رسانه‌ی ملی در موضوع حادثه‌ی ساختمان پلاسکو: وقتی سوت اولین ایستگاه آتشنشانی برای حادثه‌ی پلاسکو به صدا درآمد کمتر کسی فکر می‌کرد فاجعه‌ای در راه باشد. سوت‌ها اما چنان پشت سر هم به صدا درآمدند که امتدادشان دلهره‌ و آشوب در دل مردم شهر ایجاد کرد. صدای سوت ایستگاه‌ها […]


تحریم اسکار توسط ترانه علیدوستی + تصویر

ترانه علیدوستی با انتشار متنی در توئیترش، ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان را یک حرکت نژاد پرستانه خواند و از شرکت نکردن و عدم حضورش در مراسم اسکار خبر داد.   ترانه علیدوستی با انتشار متنی در توئیترش از شرکت نکردن و عدم حضورش در مراسم اسکار به دلیل وضع قانون ممنوعیت سفر ایرانیان به […]


پوستر «ایتالیا ایتالیا» در آستانه جشنواره فجر رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده رونمایی شد. پوستر فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده رونمایی شد. طراحی این پوستر توسط روژان ایرجی صورت گرفته است. «ایتالیا ایتالیا» اولین تجربه کارگردانی کاوه صباغ‌زاده است که در ژانر کمدی، موزیکال، فانتزی ساخته شده است و در بخش […]


اجرای نمایش «شاخص» کاری از کشور فرانسه در بخش بین الملل جشنواره تئاتر شهر

به گزارش سینماخانه ، نمایش “شاخص” اثر گروه تئاتر “پیرامید” از کشور فرانسه که در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر  حضور دارد، و در مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر به روی صحنه رفت. این نمایش به کارگردانی “فوآد کوچی” و “مایکل آدوبرتیو” در مدت زمان ۵۵ دقیقه  و با استفاده […]


نمایش موزیکال «یتیم خانه فونیکس» در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت

به گزارش سینماخانه، نمایش “یتیم خانه فونیکس” به نویسندگی آرش خیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی پیش از این در شهر مشهد مقدس اجرا و در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش های مسابقه تئاتر جوان و مرور تئاتر ایران پذیرفته شده و در تالار وحدت به روی صحنه رفت. داستان نمایش […]


«سایه‌های موازی» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد

فیلم سینمایی «سایه‌های موازی» جدیدترین ساخته اصغر نعیمی از روز گذشته توسط شرکت هنر اول در شبکه نمایش خانگی توزیع شد . فیلم داستانی اجتماعی را روایت می کند . در خلاصه داستان فیلم آمده است. نازنین: مهم نیست کی هستی یا چه کاره ایی… تو هر وضعیتی که باشی محبت وظیفه ته… فرهاد: نصیحت‌ات […]


درس‌های فیلم‌سازی از آلفرد هیچکاک

کاری کنید که تماشاچی عذاب بکشد/ از برچسب خوردن نترسید

آلفرد هیچکاک در قرن ۱۹ به دنیا آمد اما باعث تولد مقوله‌ای به نام فیلم‌سازی مدرن در قرن ۲۰ شد. سینمای استادِ ایجاد تعلیق، نکات زیادی برای آموزش به علاقمندان سینما دارد و همواره به خاطر متدهای کاری و فلسفه فیلم‌سازی‌اش، زبانزد بوده است. نکات آموزشی زیر از خلال مصاحبه‌های وی استخراج شده است: کاری […]


«بیست‌ و یک روز بعد» در مراحل پایانی / ویدئو

فیلم سینمایی«بیست‌ویک روز بعد» اولین ساخته محمدرضا خردمندان که این روزها مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، از اولین تیزر خود رونمایی کرد. تیزر رسمی «بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته بلند سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه رونمایی شد. این تیزر توسط سیاوش کردجان تدوین شده است. «بیست و یک روز […]


تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد

واکنش انجمن بازیگران سینمای ایران نسبت به سخنان عباس جدیدی

انجمن بازیگران سینمای ایران در بیانیه‌ای نسبت به سخنان اخیر یکی از اعضای شورای شهر تهران واکنش نشان داد. بیانیه انجمن بازیگران سینماى ایران در مورد اظهارات اخیر یکى از اعضاى شوراى شهر تهران به این شرح است: «به نام خداوندی که زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد. به تازگی یکی از اعضای شورای شهر […]


اسامی ۱۶ فیلم بخش «هنر وتجربه» جشنواره فیلم فجر اعلام شد

اسامی ۱۶ فیلم بخش «هنر وتجربه» سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. تعدادی از فیلم های بخش «هنر و تجربه»، آثاری هستند که در بخش مسابقه سینمای ایران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارند و داشتن شاخصه های سینمای «هنر و تجربه» باعث حضور این فیلم ها در این بخش […]


در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

اجرای نمایش «مجنون تر از مجنون» در تماشاخانه همای سعادت

اجرای نمایش مجنون تر از مجنون در چهارمین روز از جشنواره تاتر فجر به روی صحنه رفت. به گزارش سینماخانه ؛ نمایش “مجنون تر از مجنون” به کارگردانی و نویسندگی “سوگند فیروزی”  حکایت شخصیت های داستان های “نظامی گنجوی” از جمله لیلی، مجنون، شیرین، خسرو و فرهاد را به شیوه نقالی روایت می کند. شخصیت اصلی نمایش، فرهاد […]


اولین تیزر «اسرافیل» منتشر شد / ویدئو

اولین تیزر فیلم سینمایی «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده با تمرکز بر قاب‌هایی دیده نشده از آن ساخته شده است. مراحل فنی «اسرافیل» با اتمام ساخت موسیقی و صداگذاری، چندی قبل به پایان رسید و نسخه نهایی فیلم آماده شد. این اثر دومین فیلم بلند سینمایی پناهنده است که درامی درباره چالش‌ها و نیازهای عاطفی و […]


رومن پولانسکی از ریاست سزار کنار رفت

با توجه به اعتراض گروه‌های حامی حقوق زنان در فرانسه، رومن پولانسکی از ریاست جوایز سزار کناره گیری کرد. به نقل از هالیوود ریپورتر، با توجه به اعتراض‌هایی که پیش آمد رومن پولانسکی ریاست مراسم جوایز سزار را برعهده نخواهد داشت. وکیل این کارگردان این خبر را اعلام کرد. این کارگردان که از سوی دادستانی آمریکا […]


دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر: لطفا با لباس رسمی بیایید

به گزارش سینماخانه، شست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر دو دوره اخیر این رویداد سینمایی آغاز شد. محمد حیدری دراین نشست خبری که ساعت ۱۰:۰۹  آغاز شد؛ خطاب به اهالی سینما عنوان کرد: “در همه آیین هایی که در دنیا برگزار می شود همه با لباس رسمی حضور […]


حضور ژاپن با نمایش “سفید” در جشنواره تئاتر فجر

به گزارش سینماخانه ، کشور ژاپن با نمایش«سفید» در بخش بین‌الملل سی وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرد. نمایش«سفید» به کارگردانی کوکوونا، کاری از گروه تئاتر «سیرو- اِی» با استفاده از تکنیک نور و حرکت به روی صحنه رفت. این پرفورمنس موزیکال بدون کلام، مبتنی بر حرکات ریتمیک و موزون و همچنین استفاده از تصاویر […]


طرح جالب نیویورکر از فیلم «فروشنده» / تصویر

مجله نیویورکر طرحی از فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی منتشر کرد. در طرح مجله نیویورکر تصویر شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را در فیلم به تصویر کشیده شده است. «فروشنده»‌ هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی و نماینده ایران در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان هشتادونهمین دوره جوایز اسکار است.


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها