رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 3 July

تیـــــــــتر روز

برگزیدگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران و چند تقدیر ویژه

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، مراسم اختتامیه هفتمین جشن نوشتار سینمایی ایران عصر سه‌شنبه ۱۲ تیرماه 1403 در ساختمان اصلی خانه سینما برگزار شد. رامتین شهبازی، مازیار فکری ارشاد، رضا صائمی، امیررضا نوری پرتو و محمد هاشمی داوری آثار هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران را برعهده داشتند. اسامی برگزیدگان این دوره جشن نوشتار سینمایی به شرح زیر است: * جایزه ویژه هیات داوران در ادامه در بخش اهدای جوایز، جایزه ویژه هیات داوران هفتمین دوره جشن نوشتار سینمایی به آریا قریشی رسید. * جایزه ویژه دبیر جشن حبیب اسماعیلی، محمدمهدی عسگرپور و محمدرضا لطفی، جایزه ویژه دبیر هفتمین جشن نوشتار سینمایی را به جواد طوسی و خسرو دهقان اهدا کردند. * جایزه بخش ترجمه طهماسب صلح‌جو، جابر قاسمعلی و علی قائم‌مقامی جایزه این بخش را به امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا ...

پیشخوان

۱۰ فیلم برگزیده آرای مردمی در سومین روز فیلم فجر ۳۵

نتیجه شمارش آرای مردمی در سومین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز سوم جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۵/۱۱/۱۳) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. […]


«قاتل اهلی» از رقابت سیمرغ مردمی حذف شد

فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی در ۳ روز اول جشنواره، از رقابت سیمرغ مردمی حذف شد. علی آشتیانی‌پور مدیر بخش آرای مردمی جشنواره با اشاره به حذف فیلم سینمایی «قاتل اهلی» از رقابت سیمرغ مردمی، گفت: طبق آئین‌نامه هر کدام از ۴۴ فیلم بخش چشم‌انداز باید در ۳ […]


فیلم «آذر» از رقابت مردمی فیلم فجر کنار گذاشته شد

فیلم سینمایی «آذر» به تهیه کنندگی نیکی کریمی و کارگردانی محمد حمزه‌ای به دلیل طولانی شدن مراحل فنی از آراء مردمی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خارج شد. طبق اعلام روابط عمومی فیلم «آذر»،با توجه به قانون بخش آرا مردمی فجر که باید هر اثر در سه روز اول نمایش خود را آغاز کنند […]


انتشار بیانیه‌ای که در اختتامیه‌ی تئاتر فجر قرائت نشد!

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر،بیانیه‌ای را منتشر کرد. در متن بیانیه‌ی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که به دلیل کمبود وقت در مراسم پایانی جشنواره‌ی تئاتر فجر قرائت نشد، آمده است:«ایام الله دهه فجر یادآور رشادت‌ها و حماسه‌های رادمردان و شیرزنانی است […]


آرزوی فاطمه معتمد آریا برای ایران

فاطمه معمتد ‌آریا گفت: آن‌هایی که باید از حیطه سینما می‌رفتند رفته‌اند و نشانه‌های دوستی در این حوزه موجود است. بازیگر فیلم سینمایی آباجان، سیزده بهمن‌ماه در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: اگر سالیانی بود که به حق یا ناحق در سینما برای یکدیگر […]


آرای مردمی روز دوم جشنواره فجر اعلام شد

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز دوم جشنواره فیلم فجر توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. ده فیلم برتر آرای تماشاگران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در روز ۱۲ بهمن بدون […]


گرامیداشت یاد دو منتقد و دو خبرنگار فقید در جشنواره فیلم فجر برگزار شد

به گزارش سینماخانه و به نقل ازروابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ عصر امروز و پس از برگزاری نخستین نشست فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، گرامیداشت یاد و خاطره دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران توسط «محمد حیدری» دبیر جشنواره برگزار شد. به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، عصر روز سه‌شنبه […]


لئوناردو دی‌کاپریو با «دست سیاه» از راه می‌رسد

دی کاپریو برای بازی و تهیه فیلمی با اقتباس از کتاب «دست سیاه» برای کمپانی پارامونت قرارداد امضا کرد. به نقل از ورایتی، بازیگر برنده اسکار با بازی در این فیلم که اقتباسی سینمایی از کتاب استفان تالتی است، روی پرده‌های نقره‌ای می‌رود. این کتاب روایتی واقعی از ریشه‌های مافیا در آمریکا است که با تمرکز […]


رضا رشیدپور با «شرایط خاص» به آنتن برمی‌گردد

برنامه عصرگاهی «شرایط خاص» از امشب با اجرای رضا رشیدپور از شبکه سه سیما پخش می‌شود. از امشب ۱۳ بهمن شبکه سه سیما برنامه «شرایط خاص» را روی آنتن می‌برد که عوامل برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» در تولید آن نقش دارند. همچنین رضا رشیدپور که به دلیل ناراحتی جسمانی مدتی در برنامه «حالا خورشید» حضور […]


“نگار” فیلمی متفاوت که مخاطبان را راضی نکرد

چراغ های سالن برای شروع فیلم در حالی خاموش شد که به دلیل اسقبال زیاد ، علیرغم اینکه تقریبا صندلی های سالن پر شده بود ، هنوز عده نسبتا زیادی در حال ورود به سالن و پیدا کردن جای نشستن در فضای تاریک سالن بودند. شروع فیلم با صحنه ای از خودکشی ، حضور نیروهای […]


استقبال خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره از فیلم “نگار” رامبد جوان + ویدئو

به گزارش سینماخانه ، خبرنگاران حاضر در کاخ جشنواره برج میلاد استقبال قابل توجهی را برای تماشای فیلم نگار ، آخرین ساخته رامبد جوان نشان داده اند. بایستی دید پس از پایان فیلم و در کنفرانس خبری نظر منتقدین و خبرنگاران چگونه است. فیلم نگار به کارگردانی رامبد جوان و با بازی نگار جواهریان، مانی حقیقی […]


تیتراژ پایانی فیلم ویلایی ها یادآور ترانه خاطره انگیز “غریبانه” با صدای کویتی پور + صوت

در میان تعجب همگان تیتراژ پایانی فیلم “ویلایی ها” ترانه خاطره انگیز “غریبانه” با صدای کویتی پور بود که تماشاگران را تا پایان تیتراژ در سالن نگه داشت. این فیلم با بازی طناز طباطبایی ، پریناز ایزدیار ، علی شادمان ، ثریا قاسمی ، امیرعلی ایمان وند ، علیرضا داوری ، آناهیتا افشار ، صابر […]


«شماره ۱۷ سهیلا»؛ برگ برنده فجر در روز دوم

«شماره ۱۷ سهیلا» را باید یکی از بهترین فیلم های جشنواره فیلم فجر تا این لحظه دانست. زنی در آستانه چهل‌سالگی و بنا بر تاکید پزشک باید هر چه سریع‌تر ازدواج کند. او قبل از تغییرات هورمونی و یائسگی می‌خواهد همسری پبدا کند و سر و سامان بگیرد. زن برای فرار از تنهایی سراغ دوستان و […]


روز دوم جشنواره و مشکلاتی که هنوز برطرف نشده است

با آن که دو روز از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گذشته است، هنوز سیل ناهماهنگی‌ها در این جشنواره موج می‌زند دومین روز از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته با شور و حرارت بسیاری آغاز شد و استقبال اهالی قلم از فیلم ها نسبتاً خوب به نظر می‌رسید. این موضوع با فیلم سینمایی«چراغ‌های ناتمام» ساخته […]


«تابستان داغ»؛ پایان‌ قابل‌قبول فجر در روز دوم

بازهم یک فیلم اولی جشنواره را گرم کرد

 خلاصه داستان فیلم «تابستان داغ»: پرهام، فرزند چهار سالۀ ایمان (علی مصفا) و سارا (مینا ساداتی) که هر دو پزشک هستند در مهد کودک بزرگ می‌شود. نسرین (پریناز ایزدیار) نیز یکی از مربیان این مهد کودک است که شوهرش فرهاد (صابر ابر) به دلیل مشکلات اقتصادی، مجبور به ترک خانه شده است… تابستان داغ، بهترین […]


پرمخاطب‌های فجر امسال کدام نمایش‌ها بودند؟

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز (دوازدهم بهمن ماه) به ایستگاه پایانی رسید. آیین اختتامیه این جشنواره عصر امروز در مجموعه تالار وحدت با حضور هنرمندان و علاقه مندان برگزار خواهد شد و اکنون کاندیداهای بخش‌های صحنه‌ای، مرور، جوانان و بین الملل این جشنواره مشخص شده‌اند. اما در بخش صحنه‌ای امسال نمایش‌های متفاوتی را شاهد […]


یک انتقاد تکراری مثل هر سال

چرا برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها درست نمی‌شود؟

انتظارها در دومین سال دبیری محمد حیدری آن قدر بود تا رسانه‌ها توقع جشنواره‌ای پربارتر از گذشته داشته باشند؛ اما جشنواره ۳۵ حتی از منظر کیفی نسبت به سالهای گذشته نازل‌تر به نظر آید. دردسرسازی و بی‌اعتمادی حول دبیر جشنواره اولین قدمهای معلق جشنواره ۳۵ زمانی آغاز شد که دبیر جشنواره نتوانست با سامانه سینماتیکت […]


نمایش “کمد دیواری” در تماشاخانه همای سعادت

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «کمد دیواری» به نویسندگی “کیوان میرمحمدی” و کارگردانی “طاهره قهرمانی” در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت. نمایش “کمد دیواری” داستان زندگی زن و شوهری است که عاشقانه همدیگر را دوست دارند ولی در رابطه شان با هم دچار اختلاف هستند، زن برای حل […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها