رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۲ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 29 June

تیـــــــــتر روز

سیگورنی ویور جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره فیلم ونیز را می‌گیرد

سیگورنی ویور جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره فیلم ونیز را می‌گیرد. به نقل از ورایتی، سیگورنی ویور، بازیگری که سه نامزدی اسکار دارد، در هشتاد و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، شیر طلایی یک عمر دستاورد هنری را دریافت خواهد کرد. ویور گفت این جایزه را به تمام فیلمسازان و همکارانی که در طول سال‌ها با آنها کار کرده تقدیم می‌کند. آلبرتو باربرا، مدیر هنری ونیز با اشاره به این که بازیگران کمی هستند که بتوانند با سیگورنی ویور رقابت کنند بر این تاکید کرد که او کارش را با تئاتر شروع کرد و با فیلم «بیگانه» ریدلی اسکات، مخاطبان بزرگ سینما را به خود جلب کرد و به سرعت به چهره نمادین دهه ۱۹۸۰ بدل شد. وی افزود: در طول آن دهه، وی تصویر بی‌سابقه‌ای از یک قهرمان زن را در ژانر فیلم‌های اکشن خلق کرد و ...

پیشخوان

معرفی بهترین فیلمنامه‌های سال ۲۰۱۶/ «مهتاب» اول شد

«مهتاب»، «مدیر شب»، «مردم در برابر او.جی.سیمپسون» برنده جوایز فیلمنامه USC شدند. به نقل از ورایتی، جایزه معتبر USC که از سوی کتابخانه‌های دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اهدا می‌شود برندگان بیست و نهمین دوره جوایز خود برای فیلمنامه نویسی را ساعتی پیش معرفی کرد. مراسم سالانه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که از اعتبار زیادی در زمینه فیلمنامه‌های اقتباسی […]


«خوب بد جلف» از هفته آینده در گروه زندگی روی پرده می‌رود

در تازه ترین جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد تا دفاتر پخش فیلم هایی که پروانه نمایش دارند و فیلم هایی که در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، پیشنهاد اکران خود را به صورت کتبی به شورای صنفی نمایش ارائه دهند. همچنین در این جلسه مقرر شد فیلم سینمایی «خوب، […]


اشکان خطیبی از مدیریت پردیس چارسو کناره‌گیری کرد

اشکان خطیبی علت استعفایش از مدیریت پردیس چارسو را دلایل شخصی عنوان کرد. اشکان خطیبی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار متنی در اینستاگرام از کناره‌گیری خود  از مدیریت پردیس سینمایی چارسو خبر داد. اشکان خطیبی در متن استعفای خود نوشت: «به نام خداوند راستى پس از گذشت کمتر از دو سال از انتصابم به […]


بازنویسی فیلمنامه «صورت زخمی» توسط برادران «کوئن»

فیلمنامه نسخه جدید فیلم معروف «صورت زخمی» به قلم «جوئل» و «اتان کوئن» بازنویسی خواهد شد. به نقل از ورایتی، کمپانی فیلمسازی یونیورسال اعلام کرد، برادران «کوئن» مسئولیت بازنویسی فیلمنامه فیلم «صورت زخمی» محصول سال ۱۹۸۳ به کارگردانی «برایان دی‌پالما» را بر عهده خواهند داشت، ضمن اینکه «دیه‌گو لونا»، بازیگر فیلم «روگ وان: داستانی از […]


اعتراض یک فیلمساز با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهوری

سینمای ایران را سه دسته برده‌اند: ابتذال‌گرایان، مجیزگویان و وابستگان آن سوی آب

احمدرضا معتمدی، فیلمسازی که فیلم هایی چون «قاعده بازی» و «آلزایمر» را در کارنامه فیلم‌سازی‌اش دارد، در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ازانتخاب و داوری جشنواره اعتراض کرد. در نامه احمدرضا معتمدی، کارگردان «بوف کور» که فیلمش از جشنواره کنار گذاشته شد، آمده است: «سینمای ایران را سه دسته برده‌اند: ابتذال‌گرایان، مجیزگویان و […]


سعید سهیلی دوباره به بیمارستان منتقل شد

سعید سهیلى، کارگردان سینما براى دومین بار طى روزهاى گذشته در بیمارستان بسترى شد.   سعید سهیلی که چند شب پیش به دلیل کار زیاد و فشار عصبی به خاطر اتفاقات رخ داده برای فیلمش، «گشت ۲» یک شب را در بیمارستان گذراند؛ بار دیگر دچار حمله قلبی شد و اکنون به دستور پزشک در […]


فیلم «دم سرد» در راه جشنواره ریجفیلد آمریکا/ عوامل نمی‌روند

فیلم «دم سرد» ساخته عباس رزیجی در بخش مسابقه فیلم های بلند داستانی جشنواره جهانی فیلم «ریجفیلد» رقابت می‌کند. فیلم سینمایی «دم سرد» ساخته عباس رزیجی در بخش مسابقه فیلم های بلند داستانی جشنواره جهانی فیلم «ریجفیلد» با فیلم‌هایی از ۹۰ کشور جهان برای دریافت جایزه آپارات طلایی رقابت می کند. جشنواره «ریجفیلد» در تاریخ […]


ریچارد گر سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را به باد سرزنش گرفت

بازیگر سرشناس هالیوودی که برای معرفی فیلمش روز جمعه در جشنواره برلین حضور یافته بود، از سیاست‌های مهاجرتی ترامپ انتقاد کرد. به نقل از ورایتی، ریچارد گر به شدت به نقد سیاست‌های دونالد ترامپ برای گسترش ترس در آمریکا پرداخت و گفت بدترین کار رییس جمهوری آمریکا ترکیب دو واژه پناهنده و تروریست بود. گر گفت: […]


«گسل» به پونک رسید/ نقش همسر معاون وزیر را دارم

سریال «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان این روزها در حوالی پونک ضبط و تصویربرداری می شود. فلور نظری با اشاره به حضور خود در سریال «گسل» به کارگردانی علیرضا بذرافشان که برای شبکه سه آماده می شود، گفت: من در این سریال نقش لیلا را بازی می کنم که همسر «اعتبار» معاون وزیر است. وی ادامه […]


دیزنی به دنبال مالکیت کامل دیزنی‌لند پاریس است

دیزنی در تلاش است تا بقیه مالکیت پارک موضوعی دیزنی‌لند پاریس را به دست بیاورد. به نقل از ورایتی، دیزنی دیروز جمعه اعلام کرد آماده است تا سهام مالکیت خود را در پارک موضوعی دیزنی لند پاریس تا ۸۵.۷۷ درصد افزایش دهد. این کمپانی به این منظور قراردادی با دیگر سرمایه‌گذار حاضر در یورو دیزنی که […]


«هنوز نه» در «هنر و تجربه» اکران می‌شود/ ساخت اولین فیلم بلند

کارگردان فیلم نیمه‌بلند «هنوز نه» بیان کرد این فیلم به تازگی پروانه نمایش گرفته است و به زودی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود. رضا گوران کارگردان که مدتی پیش فیلم نیمه بلند «هنوز نه» را جلوی دوربین برده بود گفت: پروانه نمایش این فیلم صادر شده است و در تلاش هستیم […]


وزیر ارشاد خبر داد:

بودجه سینما سال بعد ۳۹ درصد افزایش دارد/ ۳۵میلیارد برای فیلم فاخر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ٣٩ درصدی بودجه سینماهای کشور در لایحه بودجه سال آینده خبر داد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه مازندران از برنامه این وزارتخانه برای تشکیل سازمان مستقل نظام هنری خبر داد و گفت که پیش نویس اولیه […]


«بیست و یک روز بعد» رویای تحقق نیافتاده پسربچه‌ عشق سینما

 «بیست و یک روز بعد» داستان پسر بچه ای را روایت می‌کند که آرزوی ساخت فیلم کوتاهی را دارد که نقش اصلی اش را خودش بازی می‎‌کند و داستانش هم از این قرار است که مردی خواسته جلوی قطار را بگیرد و نتوانسته و زیر چرخ‌های قطار له شده است. حالا پسرش همان کار پدر […]


نمایش سخت است و چون سخت است زیباست

برگزاری کارگاه بازیگری در فرهنگسرای استاد شهریار

به گزارش سینماخانه؛ کارگاه بازیگری بداهه پردازی “پرویز برید”؛ روز جمعه مورخ ۲۲ بهمن ماه ۹۵ از ساعت ۱۳ الی ۱۹ با حضور بیش از ۵۰ هنرجو و مشتاق عرصه نمایش در فرهنگسرای استاد شهریار برگزار گردید. پرویز برید مدرس دانشگاه ولفگانگ گوته ی آلمان با سابقه ای درخشان در عرصه ی نمایش با همکاری انجمن […]


پاسخ ایوبی درباره‌ی دبیری دوره‌ی بعدی فیلم فجر

رئیس سازمان سینمایی گفت: محمد حیدری به عنوان سرپرست دبیرخانه‌ی فیلم فجر فعلا حضور دارد. حجت‌الله ایوبی در حاشیه‌ی مراسم پایانی فیلم فجر درباره‌ی دبیری دوره‌ی بعدی فیلم فجر گفت: سرپرست دبیرخانه‌ی فیلم فجر محمد حیدری است تا دولت بعد وضعیت دبیری جشنواره‌ی فیلم فجر سال آینده را مشخص کند. محمد حیدری دو سال پیاپی […]


واکنش تارخ و انجمن بازیگران به بازیگران برگزیده فجر

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران و رییس این انجمن به معرفی بازیگران برگزیده جشنواره فیلم فجر واکنش نشان دادند. در بیانیه شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران آمده است: «به نام خدا شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ضمن ارج نهادن به کلیه سینماگران حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ، از […]


لغو یک مهمانی اسکار در حمایت از اصغر فرهادی

آژانس سینمایی United Talent Agency اعلام کرد به نشانه حمایت از اصغر فرهادی و اعتراض به تفکر جلوگیری از ورود مسافران و مهاجران به آمریکا، مهمانی اسکار خود را که هر سال برگزار می‌شود کنسل کرده و هزینه آن را که ۲۵۰ هزار دلار است به پناهجویان کمک خواهد کرد. به نقل از روابط عمومی […]


اجرای نمایش “مافیا” در تماشاخانه باران

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “مافیا” به نویسندگی و کارگردانی “افروز فروزند” از جمعه ۱۵ بهمن تا ۶ اسفند ماه، هر شب، ساعت ۲۱ در تماشاخانه  باران به روی صحنه می رود. این نمایش داستان هفت دوست را روایت می کند که در مهمانی خداحافظی مشغول به بازی “مافیا” هستند و در حین این بازی به […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها