رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 16 خبر


  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۶ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 3 July
تکلیف قصه‌گویی را روشن کنیم

امیرشهاب رضویان مهمان ویژه پاتوق فیلم‌کوتاه شد

امیرشهاب رضویان کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه سینما به‌عنوان مهمان ویژه پانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، به تماشای چهار فیلم‌کوتاه نشست. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در سینما بهمن تهران برگزار شد که […]

امیرشهاب رضویان کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه سینما به‌عنوان مهمان ویژه پانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، به تماشای چهار فیلم‌کوتاه نشست.
به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه در حالی روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در سینما بهمن تهران برگزار شد که امیرشهاب رضویان کارگردان فیلم «مینای شهر خاموش» به‌عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلم‌های کوتاه «اشیا»، «یه‌چوم یه‌لنگ»، «بی‌هوا» و «رو به شب» نشست.

رضویان در ابتدای پاتوق فیلم‌کوتاه و پیش از آغاز اکران فیلم‌ها در سخنانی خطاب به حاضران در این پاتوق گفت: من امروز در کنار شما هستم تا به تماشای فیلم‌های کوتاه بنشینیم. مهمترین اتفاقی که امروز در سینما رخ داده است، ساده شدن ابزارهای فیلمسازی است. دیگر نیازی به نگاتیو و لابرتوار و تجهیزات سنگین نیست. به همین دلیل هم ساخت فیلم‌های ساده و شخصی ممکن شده است. این اتفاقی که در فناوری سینما رخ داده بسیار مهم است.

وی افزود: براساس آمارها تعداد فیلم‌های کوتاه و بلند بسیار بالا رفته است و سینما از بسیاری از قید و بندها رها شده است. این اتفاق فرخنده‌ای است که امیدوارم در فیلم‌هایی که امروز تماشا می‌کنیم، نشانه‌های آن را ببینیم.

این کارگردان سینما درباره دلیل فاصله گرفتن خود از کارگردانی و فیلمسازی گفت: واقعیتش پول نیست! البته در این سال‌ها فیلم‌کوتاه ساخته‌ام و در اردوهای فیلمسازی هم در کنار بچه‌های فیلمساز مشغول هستم. روی مجموعه مستندی هم در حال کار هستم. از تمام سفرهایی که رفته‌ام فیلمبرداری کرده‌ام و مجموعه فیلم‌های ۸ میلیمتری از سال ۵۴ به بعد دارم که از سال ۵۹ خودم آن‌ها را فیلمبرداری کرده‌ام. این راش‌ها آنقدر جذاب است که می‌تواند در قالب یک مستند بلند روایت شود.

وی تأکید کرد: در هر حال فیلم می‌سازم و اگر مشغول فیلمسازی نباشم هم نقاشی می‌کشم. از چرخه تولید هنری خارج نیستم. در سال‌های گذشته هم چیزی در حدود ۶ فیلم تهیه‌کنندگی کرده‌ام و ان‌شالله امسال هم فیلم خود را تهیه‌کنندگی خواهم کرد.

در ادامه فیلم‌های کوتاه «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «اشیا» به کارگردانی محمد صادقی، «بی‌هوا» به کارگردانی رویا پارسا و «رو به شب» به کارگردانی سعید کشاورز روی پرده رفتند و پس از اکران این چهار اثر، امیرشهاب رضویان درباره آن‌ها گفت: همه فیلم‌هایی که اینجا دیدم، خوب بودند اما چیزی که در سینمای کوتاه کم داریم و از قدیم این کمبود وجود داشته قصه‌گویی است. تکلیف ما با قصه‌گویی باید روشن شود.

وی با اشاره به فیلم‌های کوتاه این جلسه از پاتوق گفت: «یه چوم یه لنگ» کارگردانی و فیلمبرداری خوبی داشت اما از یک جایی به بعد دستش برای ما رو شد مثلاً فهمیدم معلم چه کاری می‌کند و دیگر داستان کارکردی پیدا نکرد. از غافلگیری و حس و حال از فیلم‌کوتاه «اشیا» خوشم آمد چون وقایع در آن به شکل مینی‌مال چیده شده بود. همینجا باید بگویم مدرن‌ترین قصه‌ها شلخته‌ترین آن‌هاست.

این کارگردان سینما تأکید کرد: همه آثار خوب دارای یک درام هستند؛ درامی که بشود در چند خط تعریفش کرد امروز هم قصه‌ همه فیلم‌ها قابل تعریف بود. البته درباره «بی‌هوا» کمی سردرگم بودم. داستان «بی‌هوا» تکان‌دهنده است اما پایان‌بندی آن مبهم است باید بگویم که پایان باز با پایان مبهم تفاوت دارد. البته بازی‌ها و کارگردانی این فیلم خوب بود.

کارگردان «مینای شهر خاموش» در ادامه با اشاره به جذابیت ایده‌های اورجینال در یک فیلم توضیح داد: از این منظر «رو به‌ شب» فیلم جذابی بود و کارگردانی خوبی داشت، مسأله دیگرش این بود که اطلاعات را اندک‌اندک به مخاطبش می‌داد.

رضویان در پایان تأکید کرد: فارغ از این چهار فیلم، معتقدم همه فیلم‌های ما چه در سینمای بلند و چه در سینمای کوتاه، می‌توانند به‌اندازه سی درصد کوتاه شوند. حتی فیلم‌های خود من هم این مشکل را دارند! خیلی اوقات فیلم‌های ما وقتی به جشنواره‌های خارجی می‌روند با مشکل تایم مواجه می‌شوند پس باید زمان آنها را کوتاه کنیم.

در ادامه پانزدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه اکران‌شده با حضور عوامل این آثار و امیررضا نوری‌‌پرتو به‌عنوان منتقد مهمان، برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار