رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۲ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 29 June

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما از اکران فیلم «روی خط صفر» در سینماهای ژاپن خبر داد و از چالش‌های تولید مشترک در سینما گفت. مهرداد غفارزاده کارگردان سینما درباره اکران فیلم «روی خط صفر» عنوان کرد: فیلم «روی خط صفر» محصول مشترک ایران و ژاپن در سینماهای ژاپن درحال اکران است. این فیلم به همراه دیگر […]

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما از اکران فیلم «روی خط صفر» در سینماهای ژاپن خبر داد و از چالش‌های تولید مشترک در سینما گفت.

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما درباره اکران فیلم «روی خط صفر» عنوان کرد: فیلم «روی خط صفر» محصول مشترک ایران و ژاپن در سینماهای ژاپن درحال اکران است. این فیلم به همراه دیگر آثار یوشیم یشو جیمبو کارگردان ژاپنی اثر که به صورت مشترک با هم فیلم را ساخته ایم، در سینماهای ژاپن روی پرده است.

این کارگردان درباره این فیلم بیان کرد: «روی خط صفر» سال ۹۷ – ۹۸ تولید شد. فرم این فیلم کمی متفاوت است زیرا سعی داشتیم تجربه‌ای جدید را در حوزه سینما رقم بزنیم. این فیلم به سبک دادائیستی ساخته شده است.

وی درباره سبک دادائیسم در سینما توضیح داد: سبک دادائیسم در فرانسه به وجود آمد و عمر کوتاهی داشت اما به نوعی سوررئالیسم از دل همین سبک بیرون آمده است. در سبک دادائیسم تصادف یکی از عناصر اصلی خلق یک اثر به حساب می آید به طور مثال شما در ادبیات به صورت اتفاقی چند واژه را انتخاب می‌کنید و کنار هم قرار می‌دهید. در جریان تولید چنین اثری، به‌صورت تصادفی نتیجه آن می تواند قابل اعتنا باشد و شاهکار به‌وجود بیاید و یا بر عکس اثری بی معنی شود. در این راستا فیلم «روی خط صفر» با رویکردی به این سبک ساخته شد و ۲ کارگردان از ۲ نقطه مختلف جهان یعنی ایران و ژاپن بدون اینکه از داستان هم خبر داشته باشند، همراه با شخصیت داستانی خودشان که یکی مرد و یکی زن بود، از ۲ سوی جهان حرکت می‌کنند و در خط استوای کشور کنیا (آفریقا) با هم تلاقی پیدا می کنند. ما ۲ کارگردان درواقع در روی خط استوا از داستان هم باخبر شدیم و در آنجا پایان داستان مشترکمان را نوشتیم.

غفارزاده گفت که در کنیا این ۲ شخصیت زن و مرد روی خط استوا با هم برخورد می‌کنند. با برخورد این ۲ باهم دنیای جدیدی به وجود می‌آید که حاصل آن عشق است.

این کارگردان درباره اکران این فیلم در ایران بیان کرد: برای اکران «روی خط صفر» قصد داریم در گروه «هنر و تجربه» اقداماتی انجام دهیم.

وی درباره چالش‌های سخت تولید فیلم به صورت مشترک عنوان کرد: بخشی از چالش تولید این بود که باید کسی را پیدا می‌کردیم که با این روند همراه شود. ما این ایده را به چند کشور ارائه کردیم و در نهایت قرار شد که با کارگردان ژاپنی این فیلم را بسازیم. اما در روند پس‌تولید و تدوین هماهنگی خیلی سخت بود و زمان زیادی از ما گرفت. به خصوص به دلیل حساست‌های طرف مقابل، ۲ بار کارگردان ژاپنی به ایران آمد تا فیلم را با هم مونتاژ کنیم. درواقع «روی خط صفر» ۱۱ بار در فرمت های مختلف تدوین شد.

کارگردان «آهوی من مارال» گفت: زمانی که می خواستیم فیلم «روی خط صفر» را به جشنواره‌ها ارسال کنیم با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و این کار متوقف شد. با این حال فیلم در نزدیک به ۱۰ جشنواره حضور داشته است.

کارگردان «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» درباره مشکلات تولید مشترک با کشورهای دیگر در ایران گفت: ما در ایران برای تولید فیلم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم درنتیجه برای ساخت یک فیلم تولید مشترک با کشورهای دیگر ممکن است قصه و فیلم آن‌ها را نیز دچار محدودیت‌ کنیم. درنتیجه شاهد این هستیم که محصولات مشترک اتفاقات خوبی را رقم نمی‌زنند. اما اگر تولیدات مشترک درست پیش بروند و پیش‌بینی خوبی داشته باشند، قطعا بازخورد خوبی هم دریافت می‌کنند.

وی در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش اعلام کرد که درحال پیگیری و مذاکره برای ساخت یک فیلم سینمایی و سریال است که به احتمال زیاد به صورت مشترک با یک کشور دیگر ساخته می‌شود.

گروه بازیگران «روی خط صفر» مهدی احمدی، کاناکو میزوموتو و رامین صدیقی هستند.

عوامل سازنده این فیلم عبارتند از تهیه کنندگان: سودابه خسروی، نائوکو ایشی سه، ایده و طرح ساختار فیلم: مهرداد غفارزاده، فیلمنامه نویسان: مهرداد غفارزاده، یوشیم یشو جیمبو، اکبر روح، کارگردانان: مهرداد غفارزاده، یوشیم یشو جیمبو، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: سیامک مردانه، دستیار دوم کارگردان: نعیم جعفری، منشی صحنه: گل کوشان، مدیر تولید: سید جلیل معتضدی، طراح صحنه و لباس: شیده محمودزاده، طراح چهره پردازی: سودابه خسروی، مدیر فیلمبرداری بخش ایران، ترکیه، آفریقا: محمد فکوری، صدا بردار ایران: مهدی ابراهیم زاده، عکاس: نادر فوقانی، صداگذار: حسین ابوالصدق، آهنگساز:کیاوش صاحب نسق، تدوین: شاهین یارمحمدی، تیتراژ: مهران گل محمدی، امور کامپیوتری: امین انتشاری، لابراتوار: استودیو روشنا، امور بین الملل: علی غیاثوند، سرمایه گذاران: عبدالرضا آصفی، سودابه خسروی، نائوکو ایشی سه.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار