مدتی است که دو فیلم «سلفی با رستم» و «مسافری از گانورا» در قالب اکران آنلاین در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ ۲ فیلم در حوزه کودک و نوجوان که توانسته با اقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شود.

«سلفی با رستم» توانسته تطابق مفهومی پرجذبه‌ای را در قهرمانان ۲ نسل تاریخی برقرار کند. انگاره انتزاعی شکل‌گرفته از این تطابق و محوریتی که فیلم در تقابل سرگرم‌کننده دو قطب خیر و شر در فیلم رقم زده سبب می‌شود تا مخاطب، تحت‌تاثیر تعلیق شکل‌گرفته، داستان را با جدیت دنبال کند. تکثر کاراکترهای کارکردی در کنار فضاسازی‌های متنوع، دو مولفه‌ای است که سبب پیدایش خرده‌داستان‌های متعدد در فیلم شده و داستان را از ریتم نمی‌اندازد.

در چنین مختصاتی تلاش شده تا المان‌های سینمای کودک و نوجوان در قالب کهن‌الگوها و نمادسازی‌های بصری آشنا، در چشم مخاطب ظهور یابد. بنابراین محصول نهایی، کاری فکرشده است که فارغ از هارمونی متناسب با سینمای کودک، اثری برای کودکان و نوجونان و حتی خانواده‌های آنان است که مسیر سرگرم‌سازی را به خوبی طی می‌کند.

«مسافری از گانورا» دست بر روی فضای موردعلاقه بسیاری از کودکان و نوجوانان گذاشته است. انیمیشنی علمی، تخیلی با محوریت مبارزه سیاره‌ای که فی‌نفسه می‌تواند مخاطبان بالقوه بسیاری داشته باشد. در این فرآیند، مخاطب شاهد زنجیره تدریجی قهرمان‌پروری است و مخاطب کودک و نوجوان، این‌همانی خوبی با قهرمان داستان پیدا می‌کند.

ضمن اینکه پروسه داستان به‌گونه‌ای طراحی شده که حتی مخاطبان بزرگسال نیز کنجکاو می‌شوند تا فصل فینال اثر را مشاهده کرده و عاقبت سینمایی این مبارزه را مشاهده کنند.

نکته جالبی که در این ابتکار به چشم می‌خورد آن‌که همواره تا نامی از اکران آنلاین شنیده می‌شد، ذهن‌ها به سمت گونه‌هایی چون کمدی و اجتماعی می‌رفت. دو گونه‌ای که پلتفرم‌ها با فراغ‌بال از اکران آنلاین چنین کارهایی حمایت کرده و به همین دلیل، عطش بسیاری در مسیر اکران آنلاین تولیدات این دو گونه از خود نشان می‌دهند.

اکنون که ۲ فیلم از سینمای کودک در قالب اکران آنلاین نمایش داده شده و یکی از این آثار نیز مربوط به سینمای انیمیشن است، حرکت جدیدی در مسیر اکران آنلاین آغاز شده است. جریانی که با فیلم‌نت شروع شده و تاکیدکننده این مقوله مهم است که این ابتکار، فارغ از توجهاتی که به سینمای کودک و نوجوان دارد، نشان می‌دهد که این حرکت، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را هدف قرار داده است.

البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که ۲ فیلم کنونی، آثاری سلامت در سینمای کودک و نوجوان محسوب می‌شوند که علاوه بر وجه سرگرم‌کننده بودن، از ساختار روایی قدرتمندی برخوردار بوده و آثار استانداردی در سینمای کودک این سال‌های کشورمان به حساب می‌آیند. افتخاراتی که این آثار در جشنواره‌های مختلف به دست آورده‌اند در کنار اقبال خوب خانواده‌ها می‌تواند مهر تائید مناسبی بر کیفیت این آثار باشد.

در شرایط کنونی که بسیاری از خانواده‌ها به دلایلی چون قیمت بلیت سینما، گرمای هوا، تلاقی سینمارفتن با کلاس‌های فوق‌برنامه فرزندانشان، مسافرت و… امکان تماشای فیلم در سینما ندارند، این اقدام سبب شده تا آنها به‌راحتی در هر کجای کشور به تماشای این آثار نشسته و اوقات مفرحی را برای فرزندان خود فراهم کنند. استقبال بسیارخوبی که از این دو اثر به عمل آمده نشان می‌دهد که این هدف‌گذاری برای طیف گسترده‌ای از مخاطبانی که تاکنون آثار کودک را در اکران آنلاین نمی‌دیدند، با موفقیت به انجام رسیده و حالا مسیر برای رونمایی‌های بیشتر در این گونه سینمایی به‌خوبی باز شده است.

منبع: فیلم‌نت نیوز