بخش مهمی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای جهان اختصاص به گروه سنی کودک و نوجوان دارد که بخش عمده‌ای از آثار یاد شده را انیمیشن‌ها تشکیل می‌دهند؛ آثاری پرخرج که در یک بازه زمانی طولانی با تکیه بر قصه‌های جذاب و متکی بر تخیل ساخته شده و روانه اکران می‌شوند. ژانری پرطرفدار که نزدیک به یک قرن از عمر آن گذشته و بیش از سایر ژانرها پیشرفت‌های تکنیکی بر آن تاثیر گذاشته است. در سینمای ایران نیز با وجود رونق تولید آثار مرتبط با سینمای کودک و نوجوان در دهه شصت، توجهی به سینمای انیمیشن در این سال‌ها نشده است، اما از اواخر دهه هشتاد به این سو، تلاش‌های زیادی برای خلق انیمیشن‌های بلند سینمایی صورت گرفته که اغلب آنها نیز مورد توجه مخاطبان گروه سنی خود قرار گرفته و پیشرفت خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است برای مثال می‌‌توان به «پسر دلفینی» اشاره کرد که حتی اکران بین‌المللی موفقی نیز داشته است. «مسافری از گانورا» ساخته سیداحمد علمدار که سال گذشته اکران شد، یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها در این باب است که به تازگی از طریق سینما آنلاین پلتفرم فیلم‌نت در اختیار علاقمندان انیمیشن‌های سینمایی قرار گرفته است.

«مسافری از گانورا» قصه ساده و سرراستی دارد که خیلی زود هم سر اصل داستان رفته و از حاشیه رفتن پرهیز می‌کند برای مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که معرفی شخصیت‌ها در بدو امر صورت نگرفته و با پیشرفت داستان این اتفاق انجام شده و با شخصیت‌های اصلی کار یعنی سهیل، ستار و امید آشنا می‌شویم. فرود آمدن جسمی مخروطی شکل و عجیب در اتاق سهیل، حادثه محرکی را رقم می‌زند که خیلی زود به نقطه عطف نخست می‌رسد. جایی که موجودی فضایی وارد خانه سهیل و مادرش شده و از سهیل و دوستانش می‌خواهد که او را در یافتن ملکه‌شان بانو راسپینا یاری کنند. رسیدن آنها به کارخانه‌ای که ردپایی از رسپینا در آن دیده می‌شود، نقطه عطف بعدی است که سهیل و بقیه را به درگیری با افراد وادار می کند. سکانس تعقیب و گریز آنها در حالی که پشت موتور سه چرخه قرار داشته و کامیونی آنها را تعقیب می‌کند، خوب از کار درآمده و مخاطب کم سن و سال فیلم را با خود همراه می‌کند. در عین حال ارجاع نویسندگان فیلمنامه به فیلم «ترمیناتور ۲» ساخته جیمز کامرون نیز جالب به نظر می‌رسد.

در پرده میانی، وجوه حادثه‌ای قصه پررنگ‌تر شده و سهیل و امید و ستار با تکیه بر فرمول آشنای سفر قهرمان در جاده به راه افتاده و خود را به محل سقوط سفینه در حوالی پلور می‌رسانند. قصه در این بخش ریتم تندتری پیدا کرده و در مسیری پیش می‌رود که مخاطب کودک و نوجوان آن را می‌پسندد. با ورود هیوا مادر سهیل به ماجرا، نقطه عطفی رقم می‌خورد که قصه را به فاز بعدی و گشوده شدن گره اصلی می‌رساند. جایی که سرانجام طبق فرمولی کاملا آشنا، پایان‌بندی انجام شده و موسیقی و ترانه پایانی شنیده می‌شود.

نویسندگان فیلمنامه در طراحی شخصیت‌ها به سبک انیمیشن، به تیپ‌سازی پرداخته و هر یک از آنها را به عنوان نماینده‌ای از همین گروه سنی انتخاب کرده‌‌اند. سهیل نوجوانی از منطقه کردستان است که نقص بدنی برایش در نظر گرفته شده که همین موضوع روی شخصیت او اثر گذاشته و در عین حال چالشی را بین سهیل و مادرش به وجود می‌آورد. تبدیل شدن سهیل به قهرمانی از جنس ابرقهرمان‌های داستان‌های مصور، کیفیت بهتری به این شخصیت بخشیده و آن را به قهرمانی جذاب تبدیل می‌کند. ستار دیگر شخصیت کلیدی «مسافری از گانورا» است که مهاجری از اهالی افغانستان بوده و با توجه به رزمی‌کار بودنش نقش مهمی در درگیری قطب مثبت کار با قطب منفی آن دارد. مابین آنها هم امید قرار دارد که خانواده‌اش وضعیت مالی بهتری داشته و تسلط‌اش بر کامپیوتر و… به کار گروه می‌آید.

انتقال پیام به مخاطب کودک و نوجوان، بخش مهمی از دغدغه کارگردان و نویسندگان کار در این فیلم به حساب می‌آید که نمونه‌های بسیار دارد. از اتفاق تلخی که برای ستار و خانواده‌اش در افغانستان رخ داده تا حادثه هولناک بمباران شیمیایی هولناک در سال پایانی جنگ که زندگی خانواده کوچک سهیل را تحت تاثیر خود قرار داده است. به نظر هم می‌رسد که علمداری در انتقال پیام خود نیز موفق عمل کرده و آن را به خوبی با بافت قصه ترکیب کرده است.

منبع: سوره سینما