رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳
  • السبت ۲۲ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 29 June

۶۷۹۷۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

رونمایی از پوستر

«نفس بکش زمین» به آنتن شبکه یک رسید

مینی‌ سریال «نفس بکش زمین» به کارگردانی احسان سیدجوادی از امروز ۵ اردیبهشت ماه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. به نقل از مشاور رسانه‌ای، مینی‌سریال «نفس بکش زمین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی احسان سیدجوادی که تابستان سال ۹۹ در منطقه خجیر تهران تصویربرداری شده است، آماده نمایش شد. این مینی سریال ۸ قسمتی با موضوع فداکاری‌های محیط‌بانان […]


اولین حضور جهانی فیلم کوتاه «هفت سال ده روز کم»

فیلم کوتاه «هفت سال ده روز کم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید نوری در جشنواره بین‌المللی «هالیوود سیلور اسکرین» در بین سیزده فیلم منتخب بخش رقابتی قرار گرفت. پیمان شاه محمدی، پخش‌کننده بین‌المللی فیلم با اشاره به استراتژی پخش آن تاکید کرد: ۲۵ آپریل برابر با پنجم اردیبهشت، روز آگاهی از خود بیگانگی والدین است. […]


اکران آنلاین «هنروتجربه» با سه مستند بلند تازه می‌شود

سه مستند «خنده در تاریکی»، «شهر سوخته» و «کیارستمی و عصای گمشده» در صفحه ویژه هنروتجربه در سایت هاشور به اکران آنلاین درمی‌آیند. به گزارش روابط عمومی موسسه هنروتجربه، در ادامه اکران فیلم‌های هنروتجربه در صفحه ویژه در پلتفرم هاشور، فیلم‌های مستند «خنده در تاریکی» ساخته مژگان خالقی، «شهر سوخته» ساخته ناصر پویش و «کیارستمی […]


فیلم نامزد اسکاری که ایده‌اش از سینمای ترکیه سرقت شده‌است

سینمای ترکیه این روزها به شباهت‌های فیلم بلند ترکیه‌ای «سانسورشده»/ Passed by Censor محصول ۲۰۱۹ و فیلم کوتاه اِلویرا لیند با عنوان «اتاق نامه»/ The Letter Room که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه زنده شده، فکر می‌کند! داستان هر دو فیلم درباره شخصیت‌های اصلی مشابهی است: نگهبانان زندانی که نامه‌های زندانیان را کنترل می‌کنند. […]


موضوع «در همسایگی ماه» خانه است

مستند «در همسایگی ماه» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی‌ مرتضی شعبانی برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «هات‌داکس» و در بخش رقابتی رونمایی می‌شود. فرهمند که پیش از این هم از سوریه قصه‌هایی را در مستندهایش روایت کرده بود و «زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی او در هنروتجربه اکران شده […]


کرونا را بگذرانیم، با فشار اقتصادی چه کنیم؟!

بیشتر کسانی که این روزها شغل‌شان تعطیل شده، مدام به خود دلخوشی را می‌دهند که سرانجام از این روزهای  قرمزی که به سیاهی رسیده، گذر می‌کنیم ولی مساله اینجاست که برخی از مشاغل بعد از گذر این دوره هم به سرعت نمی‌توانند سرِ پا شوند و حیات آنها تا مدت‌ها تحت‌الشعاع این وضعیت قرار می‌گیرد. […]


«اتومبیل» و «لب خط» را فعلا اکران نمی‌کنیم

تهیه‌کننده فیلم‌های «اتومبیل» و «لب خط» از مهیا نبودن شرایط اکران فیلم‌ها می‌گوید. علی عبدالعلی‌زاده کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون که به تازگی فیلمنامه «عملیات ربات‌ها» را نوشته است درباره داستان این فیلمنامه گفت: این فیلمنامه، یک کار کودکِ حادثه‌ای است و ماجرای سرقتی را روایت می‌کند و بچه‌ای که از طبقه پایین جامعه بوده و […]


چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران می‌کند

در حالی که سینماهای آمریکا از اکران فیلم «یک روز بارانی در نیویورک » ساخته وودی آلن خودداری کردند، چین قصد نمایش فیلم را دارد. به نقل از ورایتی، مقامات چینی که معمولا برای انتخاب فیلم‌های خارجی حساسیت زیادی به خرج می‌دهند، فیلم تحریم شده وودی آلن را از این امر مستثنی دانستند. در حالی […]


آمادگی «سوگنامه‌ای به رنگ آبی» برای حضور در جشنواره‌ها

فیلم کوتاه «سوگنامه‌ای به رنگ آبی» به کارگردانی معراج بهرامی آماده حضور در جشنواره های بین المللی شد. فیلم کوتاه «سوگنامه ای به رنگ آبی» به نویسندگی و کارگردانی معراج بهرامی با رونمایی از پوستر خود آماده حضور در جشنواره های بین المللی شد. طراحی پوستر این فیلم کوتاه را تارا حق شناس برعهده داشته […]


تهیه کننده «زالاوا»:

دوسال بلاتکلیفی برای بازگشت سرمایه

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زالاوا» با اشاره به بلاتکلیفی سرمایه فیلم‌های مانده در صف اکران طی دو سال گذشته، تاکید کرد برخی از فیلمنامه‌ها ارزش ساختن ندارد. سمیرا برادری تهیه کننده فیلم سینمایی «زالاوا» با اشاره به برنامه اکران این اثر سینمایی گفت: «زالاوا» از جمله فیلم‌هایی است که قبل از اینکه بخواهد وارد چرخه اکران شود، […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...